یک متقاضی پناهندگی اخراجی برای گرفتن اقامت از طریق کار باید دارای چه شرایطی باشد

0
3000

با سختگیرانه تر شدن قوانین پذیرش پناهنده در سوئد تعداد هر چه بیشتری از متقاضیان پناهندگی تبعه ایران و افغانستان نیز به درخواست پناهندگی خود پاسخ منفی دریافت می کنند.

به گزارش استکهلمیان، تا چند سال پیش دریافت پاسخ منفی از اداره مهاجرت و سپس دادگاه مهاجرتی به درخواست پناهندگی به معنی پایان راه متقاضی پناهندگی  در سوئد بود و راهی جر بازگشت به مهین و یا آماده نمودن خود جهت یک زندگی دشوار غیر قانونی در سوئد در مقابل افراد قرار نداشت.

اما دولت دست راست مدرات، در زمان زمامداری خود، قانونی را به تصویب رساند که امید تازه ای به آن دسته از متقاضیان پناهندگی بخشید که به درخواست پناهندگی خود پاسخ منفی می گیرند. به این معنی که بر اساس قانونی که توسط دولت پیشین به تصویب رسید یک متقاضی پناهندگی که حکم اخراج دریافت می کند می تواند در صورتی که کار داشته باشد تحت شرایطی بواسطه کار خود اقامت بگیرد.

اما فرد متقاضی پناهندگی و همچنین کاری که وی به آن اشتغال دارد می بایست دارای چه شرایطی باشد تا اداره مهاجرت بپذیرد که بر اساس آن به فرد اقامت بدهد؟ این پرسشی است که استکهلمیان با کمک «مرکز اطلاعات مهاجرین سوئد» پاسخ آن را در زیر در اختیار علاقمندان قرار میدهد.

شرایط دریافت اقامت از طریق کار برای متقاضیان پناهندگی که به آخر راه پرونده خود رسیده اند
۱- تقاضای اقامت بر اساس کار از سوی شما میبایست تا حداکثر ۱۴ روز پس از اینکه تصمیم اخراجتان قوت قانونی یافت تسلیم اداره مهاجرت شده باشد. به عبارت دیگر بعد از گذشته اولین دقیقه پس از ساعت ۱۲  شبی که مهلت ۱۴ روزه تان در آن به اتمام می رسد حتی اگر دارای همه دیگر شرایط لازم برای گرفتن اقامت باشید با درخواستتان مخالفت خواهد شد. پس توجه کنید که پس از آنکه آخرین تصمیم رد تقاضای پناهندگی و اخراجتان از سوئد قوت اجرایی یافت تنها ۱۴ روز (و نه ۱۴ روز و یک دقیقه) وقت دارید که تقاضایتان را تصمیم اداره مهاجرت کنید.

توضیح: یک تصمیم چه زمانی قوت قانونی پیدا می کند (فرصت ۱۴ روزه تان از کی شروع می شود؟)
یک تصمیم در یکی از موارد زیر قوت اجرایی پیدا می کند:

– تصمیم را پذیرفته و در زیر آن امضاء کرده باشد. یا
– سه هفته از دریافت تصمیم توسط شما بگذرد و هیچ اقدامی جهت شکایت از آن صورت ندهید. یا
– دادگاه علی مهاجرتی شکایت شما را جهت رسیدگی نپذیرد.

۲- شما باید دارای یک گذرنامه ملی (در مورد ایرانیان گذرنامه ایرانی و در مورد افعانستانی ها گذرنامه افغانستانی) معتبر باشید. پس در فرصت مناسب و قبل از اینکه فرصت ۱۴ روزه تان آغاز شود به سفارتخانه های ایران و افغانستان در استکهلم مراجعه و گذرنامه های خود را تجدید کنید. اگر دارای همه شرایط لازم بوده باشید اما نتوانید گذرنامه معتبر ارائه دهید با درخواستتان مخالفت خواهد شد.

۳- شما می بایست در طی زمانی که بعنوان متقاضی پناهندگی مشغول کار بوده اید در کارت شناسایی پناهندگیان (کارت ال ام آ) عبارت AT-UND درج شده باشد که به این معنی است که شما در زمانی که متقاضی پناهندگی بوده اید از طرف اداره مهاجرت دارای اجازه کار نیز بوده اید.

۴- شما میباست از ۴ ماه قبل از آنکه پاسخ منفی به درخواست پناهندگی تان قوت قانونی یافت دارای کار بوده باشید.

۵- همان کارفرمایی که در نزد وی ۴ ماه مشغول کار بوده اید تضمین کند که حداقل برای ۱ سال آینده نیز به شما کار خواهد داد.

۶- شرایط کاری مندرج در قرارداد کاری شما باید حداقل در سطح قرارداد دسته جمعی یا
Kollektivavtal
مربوط به اتحادیه صنفی مربوطه باشد. به عبارت دیگر حقوقی که به شما پرداخت می شود حقوق معمول و مرسومی باشد که در جامعه به افرادی که همان کار را انجام می دهند پرداخت می شود. در شرایط استخدامی شما همچنین می بایست بیمه های زیر نیز موجود بوده و حق بیمه‌آن برای تک تک روزهایی که کار کرده اید پرداخت شده باشد: بیمه بیماری، بیمه عمر، بیمه امنیت در زمان صدمات محل کار و بیمه بازنشستگی شغلی. این بیمه های اجباری به زبان سوئدی اینچنین نامیده می شوند:
Sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring.
حق بیمه برای این بیمه ها می بایست برای تک تک چهار ماهی که به کار اشتغال داشته اید پرداخت شده باشد و نیز برای یک سال آینده ای که قرار است در نزد کارفرما به کار ادامه دهید نیز تضمین شود. معروفترین شرکت بیمه ای که این بیمه ها را ارائه می دهد شرکت بیمه «فورا» است.

۷- برای دریافت اقامت می بایست دارای همه شرایط بالا در یک کار باشید. بعبارت دیگر نمی توانید دو یا چند کار مختلف داشته باشید تا با جمع آنها دارای شرایط شوید.

۸- اگر مهلت اعتبار گذرنامه تان در حال اتمام است نسبت به تجدید آن اقدام کنید چون اداره مهاجرت هرگز اقامت برای مدتی بیشتر از اعتبار گذرنامه تان صادر نمی کند.

۹- اگر گذرنامه شما در نزد اداره مهاجرت است از شرط ارسال کپی گذرنامه معتبر معاف هستید.

۱۰- همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال شما نیز می توانند چنانچه همزمان با شما تقاضای پناهندگی کرده اند و در سوئد بسر می برند از طریق شما اقامت بگیرند.

۱۱- همسر و فرزندان از ۱۸ تا ۲۱ سال شما نیز می توانند طریق شما اقامت بگیرند اما مجبور خواهند بود پس از آنکه اقامت کاری شما صادر شد، و مدت ‌آن بیش از شش ماه  بود، از خارج از سوئد تقاضای اقامت تسلیم کنند.  فرزندان مجرد بالای ۲۱ سال شما نیز در صورتی که از لحاظ اقتصادی جهت تامین زندگی شان به شما یا همسرتان وابسته باشند نیز می توانند از طریق شما و از خارج از کشور تقاضای اقامت تسلیم کنند.

۱۲. نخستین اقدام برای تنظیم پیشنهاد کار را می بایست کارفرمای شما صورت دهد. از کارفرمای خود بخواهید که برای دریافت اطلاعات و اینکه چگونه باید اقدام کند به این آدرس مراجعه نماید. در این آدرس به زبان سوئدی توضیح داده شده که کارفرما به چه صورتی پیشنهاد کاری را تنظیم می کند.

۱۳. پس از اقدام کارفرما و تسلیم مدارک مربوطه به شما این شما هستید که می بایست بعنوان متقاضی از طریق این فرم تقاضای خود را تنظیم کنید.

۱۴. هزینه تقاضا ۲۰۰۰ کرون برای متقاضی، ۱۰۰۰ کرون برای همسر و ۵۰۰ کرون برای هر فرزند زیر ۱۸ سال است که به حساب بانک گیرو اداره مهاجرت به شماره
۵۲۲۳-۷۰۰۵
پرداخت می شود. نام و نام خانوادگی و شماره شناسایی/شماره پرونده می بایست در قسمت «اطلاع به دریافت کنند وجه» در برگه پرداخت درج شود. در فرم تقاضا نیز باید بنوسید که هزینه تقاضا را چه زمانی و به چه صورتی پرداخت کرده اید.

برای اینکه اجازه اقامت بر اساس قانون اقامت کاری برای متقاضیان پناهندگی دریافت کنید می بایست دارای همه شرایط بالا باشید. در غیر اینصورت مجبور خواهید شد به کشور خود برگشته و از آنجا تقاضای اقامت کاری تسلیم کرده و منتظر پاسخ خود بمانید.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here