آلمان اخراج پناهجویانی را که در خواست پناهندگی‌شان رد شده را تسریع می‌کند

0
1652

آلمان اخراج پناهجویانی را که درخواست پناهندگی آنان پذیرفته نشده تسریع می‌کند و این شامل حال پناهجویانی که از شمال افغانستان و کابل به آلمان پناهنده شده‌اند هم می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، این موضوع امروز به تایید دولت آلمان رسید اما باید به تصویب پارلمان هم برسد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که به دلیل سیاست درهای باز برای پناهجویان هم در داخل آلمان و هم از سوی دیگر کشورهای اروپایی هدف انتقادات شدید بوده دو هفته پیش موافقت ۱۶ دولت ایالتی آلمان را در سرعت بخشیدن به بازگردان پناهجویانی که درخواستشان رد شده است، به دست آورده بود.

براساس مقررات جدید، ماموران اداره مهاجرت آلمان اجازه خواهند داشت تلفن متقاضیان پناهندگی را چک کنند تا از کشور مبدا متقاضی اطمینان پیدا کنند.

آلمان همچنین قصد دارد کشورهایی را که در روند بازگرداندن پناهجویان اخراجی اخلال می‌کنند، مثل کشورهای شمال آفریقا، تحت فشار قرار دهد.

آلمان همچنین قصد دارد پناهجویانی را که در خواست پناهندگی شان پذیرفته نشده در صورتی که برای امنیت عمومی خطرناک قلمداد شوند دستگیر کند یا با پابند الکترونیک زیر نظر بگیرد. مشوق مالی برای بازگشت داوطلبانه و همچنین احداث مراکز عودت به کشور مبدا هم از دیگر طرح‌های دولت آلمان است.

آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، از سال ۲۰۱۵ تا به حال بیش از یک میلیون پناهجو را پذیرفته اما در یک سال گذشته هشتاد هزار نفر از پناهجویان را به کشور مبدا برگردانده و با رویه جدید قصد دارد روند عودت دادن این افراد را سرعت ببخشد.

با اینکه آلمان همچنان پناهگاهی امن برای پناهجویان و آوارگان سوری است اما دولت آلمان شمال افغانستان و کابل را مناطقی امن تلقی می‌کند، بخصوص اینکه نیروهای آلمانی در قالب ناتو در برقراری امنیت در افغانستان حضور دارند.

امروز قرار است یک پرواز دربست پنجاه پناهجوی افغان را از مونیخ به افغانستان برگرداند. این سومین پرواز برای برگردان پناهجویان افغان در یک سال اخیر است.

این اقدام با اعتراض عفو بین‌الملل و نهادهای حقوق بشری روبرو شده است و حتی پنج ایالت تصمیم گرفته‌اند بازگرداندن پناهجویان افغان را به سبب بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور فعلا به اجرا نگذارند.

اعلام تصمیم دولت آلمان همزمان با اقدام دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، شده که قصد دارد اخراج مهاجران غیرقانونی را بیشتر کند.

گروه‌های فعال در زمینه حقوق پناهجویان به این اقدامات معترضند و می‌گویند مقررات جدید راه را برای اخراج پناهجویان با هجوم‌های غافلگیرانه و شنود و زیر نظر گرفتن آوارگان باز می‌کند.

سازمان ملل تقریبا دو هفته پیش گزارش کرد که کشته شدن غیرنظامیان در افغانستان در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است و به ۱۱۵۰۰ نفر رسید که یک سوم آنها کودک بوده‌اند.

عفو بین‌الملل هم با این تصمیم اعتراض کرده و آن را مغایر “احترام به حقوق بشر” دانسته و گفته است در افغانستان “در مواقع مختلف در جاهای مختلف وضعیت امنیت به درجات مختلف وخیم می‌شود.”

اما توماس دی مازیر، وزیر کشور آلمان، گفت شمال افغانستان و کابل آنقدر امن هستند که بازگرداندن پناهجویان امری “قابل قبول” باشد.

دولت آلمان در بازگردان پناهجویان افغان بیش از بازگرداندن ملیت‌های دیگر هدف انتقاد قرار گرفته بخصوص آنکه حدود چهار ماه پیش اتحادیه اروپا و افغانستان توافق‌نامه‌ای هم امضا کرده‌اند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here