ایران تابعیت شهروندان 2 تابعیتی ایرانی را لغو می‌کند

0
3890

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ضمن تاکید بر ضرورت لغو تابعیت افراد 2 تابعیتی، با “مجرمانه” خواندن داشتن تابعیت مضاعف، افزود: این افراد حق داشتن اموال غیرمنقول را نیز ندارد.

به گزارش خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه‌ی قضاییه ایران سید حسین نقوی حسینی تصریح کرد: بر اساس قانون کشور ما کسی که تابعیت کشور دیگری را می پذیرد تابعیت ایرانی او لغو می شود ودر اصل یک تابعیتی است.

نقوی حسینی، با اشاره به اینکه ما باید قانون جامعی در حوزه تابعیت تهیه کنیم، گفت: مطابق قانون مدنی افراد دوتابعیتی که تابعیت کشور دیگری را می پذیرند تابعیت ایرانی آنها لغو می شود وحتی حق داشتن اموال غیرمنقول را هم ندارند.

او درباره امکان اشتغال این افراد توضیح داد: وقتی که فرد نمی‌تواند اموال غیر منقول داشته باشد به طور مضاعف نمی‌تواند مسئولیت داشته و یا کارمند دولت باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی پذیرفتن تابعیت مضاعف را یک “عمل مجرمانه” خواند و گفت: این عمل یک عمل مجرمانه است و معمولا افراد پنهان کاری می کنند. مجازات این دسته از افراد محرومیت از تابعیت ایرانی و برخی دیگر از حقوق از جمله مشاغل دولتی است.

وی تعداد ایرانیان 2 تابعیتی را نامشخص دانست و ادامه داد: در حال حاضر به دلیل پنهان کاری افراد دارای تابعیت مضاعف آمار دقیقی از آنها و جود ندارد. از آنجا که دوتابعیتی بودن یک عمل مجرمانه است و از نظر حقوق بین‌الملل و همچنین حقوق داخلی اغلب کشورها اقدامی مذموم است، بر همین اساس دوتابعیتی ها در خصوص تابعیت خود پنهان کاری می‌کنند و آشکارا عمل نمی‌کنند و ما آماردقیقی از این افراد درحوزه مسئولیت ها و حوزه های دولتی نداریم. ولی هیئت تحقیق و تفحصی که کارش را شروع کرده راهها و شیوه هایی را طی می کند تا بتواند به یک آمار رسمی برسد.

وی با اشاره به گزارشی که وزارت اطلاعات اعلام کرده، گفت: اغلب افراد دوتابعیتی جزء مدیران هستند و در مورد تابعیت مضاعف آنها به صراحت اظهار نظر شده و صلاحیت آنها را رد کرده است. مطابق آنچه که استعلام صورت گرفته ما نباید مدیر دوتابعیتی داشته باشیم، مگر اینکه در مورد افرادی استعلام نشده باشد.

محمدحسن آصفری نماینده اراک و دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تیر ماه سال گذشته، از «وجود سه هزار ایرانی 2 تابعیتی در کشور» خبر داد و گفت که متاسفانه برخی از مسئولین هم شامل این 2 تابعیتی هستند. جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد، 31 شهریورامسال در نشستی که به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق برگزار شد، به نقل از یک وزیر اعلام کرد که500 هزار 2 تابعیتی در کشور وجود دارد.

به گفته کریمی قدوسی برخی از این افراد 2 تابعیتی در مصادر امور، معاون وزیر، کارشناس ارشد و در نهاد ریاست جمهوری مشغول بکار هستند. کریمی قدوسی گفته بیشتر این 2 تابعیتی ها در وزارت نفت حضور دارند و بعد از آن در وزارت خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران کل آمار 2 تابعیتی‌ها را 40 هزار نفر ذکر کرده و گفته که 40 هزار ایرانی 2 تابعیتی در سطح دنیا داریم. بخش عمده ای از آنها شهروندان جنوب کشور هستند که در کشورهای حوزه خلیج تابعیت گرفته‌اند . بسیاری هم در کشورهای اروپایی و کانادا و آمریکا زندگی می‌کنند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here