۵۵ هزار مهاجر به طور دواطلبانه آلمان را ترک کرده اند که دو برابر شمار اخراج شدگان از این کشور است.

0
2504

در سال جاری میلادی ۵۵ هزار مهاجر به طور دواطلبانه آلمان را ترک کرده اند که یک رکورد به حساب می آید و دو برابر شمار اخراج شدگان از این کشور است.

روزنامه زوددویچه تسایتونگ این داده ها، مربوط به ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۶ ، را از اداره مهاجرت و پناهندگان دریافت کرد. بیشتر مهاجران به کشورهای بالکان غربی بازگشتند.

آلبانیایی ها با ۱۵ هزار نفر بزرگترین گروهی بودند که آلمان را ترک کردند. شمار صرب ها، عراقی ها و کوزوویی ها هر کدام پنج هزار بود.

سال گذشته ۸۹۰ هزار پناهجو وارد آلمان شدند که بی سابقه بود.

آلمان در سال ۲۰۱۶ بیست و پنج هزار مهاجر را اخراج کرد. کسانی که از بالکان غربی وارد می شوند عمدتا حق اقامت در آلمان را ندارند.

اداره مهاجرت آلمان می گوید که شمار روزافزونی از پناهجویان به طور داوطلبانه درحال بازگشت به عراق، ایران و افغانستان هستند.

شمار کسانی که داوطلبانه به افغانستان بازگشتند بیش از ۳۲۰۰ نفر بود که ده برابر آمار مشابه ۲۰۱۵ است. پیشتر در ماه جاری ۳۴ افغان پس از رد درخواست پناهندگی به کشورشان اخراج شده بودند.

دولت آلمان قول داده است شمار بیشتری از پناهجویان را به کشورهایشان بازگرداند. این تصمیم در خلال انتقادهای گسترده از سیاست مهاجرت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گرفته می شود.

اما قوانین بین المللی مانع اخراج پناهجویان به کشورهایی که در آنها در معرض خطر جنگ یا سرکوب قرار می گیرند می شود. به علاوه درخواست های پناهندگی باید به طور انفرادی ارزیابی شود و امکان تبعیض علیه گروه های مشخص وجود ندارد.

اتحادیه اروپا هنوز بر سر فهرستی از کشورهای مبدا “امن” به توافق نرسیده و کشورهای عضو هر کدام معیارهای خود را برای تعیین سرنوشت متقاضیان پناهندگی دارند.

کمک نقدی

اخراجی ها از آلمان برای چندین سال از بازگشت به این کشور منع می شوند اما کسانی که داوطلبانه این کشور را ترک کنند از کمک مالی برخوردار می شوند و هر چه زودتر تصمیم به این کار بگیرند این رقم بالاتر است.

روزنامه زوددویچه تسایتونگ گزارش می دهد که این پول نقد برای یک خانواده پنج نفره – اگر پیش از رد درخواست پناهندگی تصمیم به ترک کشور بگیرند – می تواند به ۴۲۰۰ یورو برسد. این علاوه بر حمایت مالی اولیه ای است که بیشتر مهاجران از سازمان بین المللی مهاجرت (آی او ام) دریافت می کنند.

امسال آلمان مانع ورود حدود ۲۰ هزار نفر در مرزهای خود شد.

آلمان قصد دارد تا اوایل ۲۰۱۷ یک برنامه توسعه را برای مهاجران شروع کند که هدف آن کمک به آنها برای جذب مجدد در کشورهای زادگاه است.

روزنامه زوددویچه تسایتونگ گزارش می دهد که این برنامه ابتدا برای مهاجران از مراکش، تونس، نیجریه، کوزوو، صربستان و آلبانی اجرا می شود. آلمان ۱۵۰ میلیون یورو برای پروژه جذب مجدد طی سه سال اختصاص داده است.

بزرگترین گروه هایی که از ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۶ در آلمان درخواست پناهندگی کردند سوری ها (۳۸ درصد)، افغان ها (۱۸ درصد) و عراقی ها (۱۳.۵ درصد) بودند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here