مردم کدام کشورها در آلمان شانس بیشتر پناهندگی دارند؟

0
2771

پذیرش درخواست پناهندگی در آلمان وابسته به کشور اصلی پناهجو است. پناهجویانی که از افغانستان به آلمان می آیند در رده دوم دسته بندی کشورهایی قرار دارند که اتباع شان در آلمان نیاز به محافظت دارند.

گرفتن پناهندگی سیاسی در آلمان به کشوری بستگی دارد که شما اهل آن جا هستید. مقام های مسئول آلمانی این کشورها را به سه دسته تقسیم کرده اند. افغانستان در دسته دوم قرار دارد.

ارزیابی نیاز بالا به محافظت

در حال حاضر اگر شما اهل سوریه هستید، شانس خوبی دارید که در آلمان پناهندگی بگیرید. اداره مهاجرت و آوارگان آلمان فدرال از اصطلاح «ارزیابی نیاز به محافظت» برای تقسیم بندی پناهجویان مطابق با کشورهای مبدا شان استفاده می کند.

براین اساس که یا به متقاضیان، پناهندگی سیاسی داده می شود، یا به عنوان پناهنده به رسمیت شناخته می شوند و یا فقط اقامت شان در آلمان تحمل می شود.

در مورد سوریه ارزیابی نیاز به محافظت تقریبا 100 درصد است؛ چراکه این کشور را در حال حاضر در صدر لیست اداره مهاجرت قرار می دهد.

آن دسته از آوارگان سوریایی که از کمپ های لبنان مستقیم به آلمان فرار کرده اند، حتی نیازی نیست که روند رسیدگی به تقاضای پناهندگی را پشت سر بگذارند.

آن ها به دلایل انسان دوستانه بلافاصله اجازه اقامت در آلمان را دریافت خواهند کرد. اما این اجازه فقط برای مدت زمان معینی صادر شده و محدود است.

پناهجویان عراقی نیز شانس خوبی برای ماندن در آلمان دارند. ارزیابی نیاز به محافظت از آن ها تقریبا 90 درصد است.

همین مساله برای آوارگان از کشور اریتریا نیز صدق می کند. سرکوب گری حکومت این کشور ظاهرا در سراسر جهان بی سابقه است. این جا ارزیابی نیاز به محافظت تقریبا 80 درصد است.

برای پناهجویان سوریایی، اریتریایی و اقلیت های مسیحی، مندائی و ایزدی از عراق نیازی نیست که در مصاحبه رسمی دلایل فرار از کشورشان را مطرح کنند. آن ها به جای آن می توانند تقاضای پناهندگی شان را به طور کتبی ارائه کنند تا روند رسیدگی به تقاضاهای پناهندگی شان تسریع شود.

در صورتی که اداره مهاجرت آلمان «شک و تردید قابل توجیه» در مورد هویت متقاضی داشته باشد، یا اگر روشن شود که کشور دیگری مسئول رسیدگی به تقاضای پناهندگی است، و یا پناهجو هیچ دلیل مشخصی برای درخواست پناهندگی در آلمان نداشته باشد، این روند تسریع شده در مورد او انجام نمی شود.

ارزیابی نیاز متوسط به محافظت

در دسته دوم کشورهایی هستند که نیاز پناهجویان از آن جا در رده “محافظت متوسط” ارزیابی شده است.

هر کدام از متقاضیانی که از این کشورها هستند باید دلیل بیاورند که چرا حق پناهندگی دارند. برای کسب پناهندگی کافی نیست که آن ها فقط اهل یکی از این کشورها باشند، حتی اگر آن کشور از نظر سیاسی بی ثبات و یا ناامن است.

متقاضیان پناهندگی از افغانستان در صدر این لیست هستند. ارزیابی نیاز به محافظت برای افغانستان تقریبا 40 درصد است، به دنبال آن و با مقداری فاصله پاکستان با 12 درصد و نایجریا با ارزیابی 6 درصدی “نیاز به محافظت”، در رده های پایین این لیست قرار دارند. بسیاری از کشورهای دیگر هم جزو این گروه هستند، اما شمار پناهجویان از آن جا نسبتا اندک است.

18611739_401

ارزیابی نیاز پایین به محافظت

این روزها، پناهجویان از کشورهای بالقان غربی تقریبا هیچ شانسی برای کسب پناهندگی در آلمان ندارند. با این وجود، آن ها یکی از بزرگترین گروه های پناهجو در آلمان را تشکیل می دهند. کشورهای آلبانیا، بوسنیا هِرزِگووین، کوزوو، مقدونیه، مونتِنِگرو و صربستان شامل کشورهای با ارزیابی پایین نیاز به محافظت هستند. از اول ماه نوامبر 2015، همه کشورهای غرب بالقان به عنوان “کشورهای امن” شناخته می شوند.

در حال حاضر هر کدام از کشورهای اتحادیه اروپا لیستی را از کشورهای مبدا که امن هستند، تهیه کرده اند. کمیسیون اروپا می خواهد به همه کشورها یک لیست از کشورهای امن را بدهد که توسط این کمیسیون تهیه شده است.

در این فهرست شش کشور بالقان و ترکیه نیز در شمول کشورهایی هستند که پناهجویان از آن جا سعی به ورود به اتحادیه اروپا را دارند.

در آلمان اگر پناهجویان از مناطقی که جزو کشورهای امن به شمار می آیند بتوانند ثابت کنند که در وطن شان تحت تعقیب هستند، امکان کسب پناهندگی برای آن ها وجود دارد. اما شانس شان کم است و امکان این زیاد است که از کشور اخراج شوند. ناگفته نماند که کشورهای غنا و سِنِگال نیز به عنوان کشورهای مبدا امن به شمار می آیند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here