فهرست اموری که مهاجرین به فنلاند باید بخاطر داشته باشند

0
2789

هدف از فهرست امور مورد نیاز مهاجرینی که به فنلاند می آیند این است که به شما درباره مهمترین سئوالاتی که در رابطه با مهاجرت برایتان پیش می آید کمک کنند. البته توجه داشته باشید که در فهرست مذکور تمام موضوعاتی که شما زمان مهاجرت به فنلاند باید انجام دهید، ذکر نشده اند.

اجازه اقامت

این موضوع را بررسی کنید که آیا به اجازه اقامت احتیاج دارید یا خیر. نیاز به اجازه اقامت به تابعیت شما و به این بستگی دارد که به چه دلیل و تا چه مدت قصد مهاجرت به فنلاند را دارید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه توابع یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا توابع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، سایت اینترنتی Infopankki مراجعه کنید.

امرار معاش

در اغلب موارد شرط لازم جهت دریافت اقامت این است که شما جهت امرار معاش خود در فنلاند به اندازه کافی پول داشته باشید. در عین حال که اجازه اقامت را درخواست می کنید باید ثابت کنید که شما دارای بودجه کافی برای امرار معاش خود می باشید. چنانچه برای انجام کار و یا تاسیس شرکت به فنلاند می آیید، شما باید ثابت کنید که توسط انجام کار و فعالیت تجاری خود هزینه کافی برای امرار معاشتان را کسب می کنید.

جابجا کردن اثاثیه و وسایل

جابجا کردن اثاثیه و وسایل در منطقه ای که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل شده است

چنانچه از یک کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا به فنلاند مهاجرت می کنید، معمولا لازم نیست که برای وسایلی که جابجا می کنید یعنی اثاثیه شخص که بهمراه دارید، هزینه های گمرکی و یا مالیات وارده بر ارزش کالا را پرداخت کنید. همچنین لازم نیست که درباره اثاثیه و وسایلی که جابجا می کنید به گمرک (tulli) اطلاع دهید.

توجه داشته باشید که عدم نیاز به پرداخت مالیات و هزینه های گمرکی شامل الکل و دخانیات نمی شود. جهت وارد کردن اینگونه محصولات محدودیتهای جداگانه وجود دارد.

کسب اطلاعات بیشتر در این باره از طریق تماس تلفنی با شماره (0)20 690 600358+ و یا از سایت اینترنتی گمرک امکان پذیر است. اطلاعات گمرک خدمات خود را به زبانهای فنلاندی، سوئدی و انگلیسی ارائه می دهد.

اثاثیه و وسایلی که از خارج از منطقه اتحادیه اروپا وارد می شوند

چنناکه از خارج منطقه اتحادیه اروپا به فنلاند مهاجرت می کنید، شما معمولا لازم نیست که برای وسایلی که جابجا می کنید و یا برای اثاثیه شخصی خودتان هزینه های گمرکی و یا مالیات وارده بر ارزش کالا پرداخت کنید. ولی شما در هر صورت باید درباره وسایلی که بهمراه دارید به کارمندان گمرک فنلاند اطلاع دهید.

  • وسایل چوبی و دیگر اسباب و اثاثیه منزل
  • حیوانات خانگی
  • دوچرخه و موتورسیکلت
  • اتومبیل و یدک کش تحت استفاده شخصی

توجه داشته باشید که عدم نیاز به پرداخت مالیات و هزینه های گمرکی شامل الکل و دخانیات نمیشود. جهت وارد کردن اینگونه محصولات محدودیتهای جداگانه ای وجود دارد.

کسب اطلاعات بیشتر درباره آرودن اثاثیه و وسایل به فنلاند، از طریق تماس تلفنی باشماره +358 (0)20 690 600 و یا از سایت اینترنتی گمرک امکان پذیر است. اطلاعات گمرک خدمات خود را به زبانهای فنلاندی، سوئدی و انگلیسی ارائه می دهد.

وارد کردن اتومبیل به فنلاند بعنوان وسایل شخصی که بهمراه خود جابجا می کنید

چنانچه اتومبیلی را بصورت وسایل شخصی به فنلاند می آورید، بایستی موضوع را به گمرک اطلاع دهید. اگر اتومبیلی را همراه خود به فنلاند می آورید، شما قبل از اینکه بتوانید از آن استفاده کنید، باید آن را به ثبت رسانده و مالیات اتومبیل (autovero) آن را پرداخت کنید.

استفاده موقتی از اتومبیل و قبل از پرداخت مالیات اتومبیل، امکان پذیر است. البته لازمه این امر این است که اعلام استفاده از اتومبیل (auton käyttöönottoilmoitus) را در گمرک انجام دهید. اتومیبل شما باید در فنلاند دارای بیمه راه و ترابری (liikennevakuutus) نیز باشد. وقتی که اتومبیلی را از خارج از حوزه اقتصادی اروپا وارد می کنید، قبل از اینکه بتوانید از آن استفاده کنید به داشتن جواز انتقال نیاز دارید. جوازهای انتقال را اداره گمرک و مرکز معاینات سالیانه اتومبیل ها صادر می کنند. شما تا قبل از انجام اعلام استفاده کردن و دریافت جواز انتقال، اجازه ندارید از اتومبیل خود در فنلاند استفاده کنید.

جهت کسب آگاهیهای بیشتر در این باره می توانید با شماره تلفن اطلاعات گمرک +358 (0)20 690 600 تماس بگیرید. می توانید سوالات خود را از طریق اینترنت نیز به گمرک بفرستید. ارائه خدمات اطلاعات گمرک به زبانهای فنلاندی، سوئدی و انگلیسی می باشد.

linkkiTulli:
اسباب کشی کردن به فنلاندفنلاندی | سوئدی | انگلیسی | روسی

linkkiTulli:
مرکز اطلاعات گمرکفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

شرکتهای باربری و حمل و نقل کالا

بعضی از شرکتهایی که خدمات مربوط به اسباب کشی را ارائه می دهند، به امور اسباب کشی و حمل و نقل کالا از کشوری به کشور دیگر نیز رسیدگی می کنند. از چنین شرکتهایی می توانید خدمات حمل و نقل کالا و در صورت تمایل خدماتی چون بسته بندی اشیاء و وسایل لازم برای بسته بندی را خریداری نمایید.

هزینه اسباب کشی بستگی به این امر دارد که مبدا اسباب کشی شما کجا می باشد و مقدار اشیاء و وسایل شما چقدر است. البته بین نرخ خدمات شرکتهای باربری و نوع خدمات این شرکتها، تفاوتهای زیادی هست، بنابراین بهتر است که نرخهای خدمات باربری را با هم مقایسه کنید.

linkkiMuuttopalvelu Niemi:
خدمات اسباب کشیفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

linkkiAlfa Quality Moving:
کمک جهت اساب کشیفنلاندی | سوئدی | انگلیسی | نروژی | دانمارکی

وارد کردن حیوانات خانگی به کشور

چنانچه می خواهید که حیوان خانگی خود را همراهتان به فنلاند بیاورید، بهتر است که از قبل درباره مقرراتی که در این مورد وجود دارد، تحقیق کنید. در اغلب موارد نیاز می باشد که این حیوانات یکسری واکسنهای مشخص را دریافت کرده باشند. اطلاعات بیشتر درباره این مقررات را می توانید از سازمان ناظر بر سلامت مواد غذایی با نام اختصاری Evira، دریافت کنید.

linkkiEvira:
وارد کردن حیوانات خانگی به داخل کشورفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

مسکن و بیمه مسکن

اغلب مهاجرین ساکن فنلاند در ابتدا در خانه های استیجاری زندگی می کنند. برای جستجوی خانه های استیجاری خوب است که حداقل یک ماه زمان در نظر بگیرید. برای کسب آگاهیهای بیشتر در این باره به سایت Infopankki و پیوند سکونت مراجعه کنید.

در صورت داشتن مسکن بهتر است که بیمه مسکن (kotivakuutus) نیز داشته باشید. بیمه مسکن، خسارات وارده به اشیاء منزل و دیگر وسایل زندگی شما را جبران می کند. عقد قرارداد بیمه های مسکن توسط شرکتهای بیمه صورت میگیرد.جهت کسب آگاهی بیشتر می توانید به سایت Infopankki، صفحات زندگی روزمره در فنلاند، مراجعه کنید.

شماره شناسایی شخصی فنلاندی

هنگامی که برای اولین مرتبه برای مهاجرت به فنلاند تقاضای اجازه اقامت می کنید، می توانید همزمان تقاضای شماره شناسایی شخصی فنلاندی را نیز بکنید. تقاضای شماره شناسایی شخصی فنلاندی را می توانید در فنلاند نیز در اداره ثبت احوال (maistraatti) شهرستان محل اقامت خود انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت شدن به عنوان ساکن، سایت اینترنتی Infopankki مراجعه نمایید.

حق اقامت در فنلاند

در صورتی که برای اقامت دائم به فنلاند مهاجرت می کنید، برای شما حق اقامت در شهری در فنلاند ثبت می گردد. این شهری است که شما در آن زندگی می کنید. وقتی شما دارای حق اقامت در شهری هستید، حق دارید که از خدمات این شهر، از قبیل خدمات عمومی بهداشت و درمان، استفاده نمایید. می توانید از اداره ثبت احوال (maistraatti) شهرستان محل اقامت خود سؤال کنید که آیا می توان برای شما حق اقامت در شهر را ثبت نمود یا خیر. برای اطلاعات بیشتر به صفحه اقامت در فنلاند، سایت اینترنتی Infopankki مراجعه نمایید.

linkkiMaistraatti:
ثبت احوال افراد خارجیفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

linkkiVerohallinto:
ثبت نام افراد خارجی در اداره مالیاتفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

حمل و نقل عمومی

در صورتی که در شهر زندگی می کنید، داشتن اتومبیل ضروری نیست. حمل و نقل عمومی در سرتاسر فنلاند بخوبی فعالیت می نماید. تقریبا در سرتاسر فنلاند میتوان با قطار و اتوبوس مسافرت کرد. مسافرت به بعضی از شهرهای بزرگ فنلاند با هواپیما نیز امکان پذیر است. در شهرستانهای بزرگ و مناطق نزدیک آنها خدمات حمل و نقل عمومی محلی بخوبی فعالیت دارد. حمل و نقل عمومی محلی معمولا با اتوبوسها صورت می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت Infopankki و پیوند راه و ترابری در فنلاند، مراجعه کنید.

گواهی نامه رانندگی

چنانکه دارای گواهینامه رانندگی یکی از کشورهای شمال اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا کشورهای عضو حوزه اقتصادی اروپا می باشید، گواهینامه رانندگی شما در فنلاند نیز دارای اعتبار است. چنانکه بطور ثابت در فنلاند سکونت دارید، می توانید آن را تعویض کرده و گواهینامه فنلاندی دریافت کنید.

اگر دارای گواهینامه رانندگی کشوری می باشید که جزو پیمان راه و ترابری ژنو یا وین می باشد، می توانید حداکثر برای مدت دو سال با آن گواهینامه رانندگی کنید. شما پس از گذشت دو سال از مهاجرت خود به فنلاند، بایستی گواهینامه خود را با گواهینامه فنلاندی تعویض کنید.

اگر دارای گواهینامه رانندگی کشوری می باشید که جزو پیمان راه و ترابری ژنو یا وین نیست، نمی توانید با استفاده از آن گواهینامه در فنلاند رانندگی کنید.

درباره اینکه آیا می توانید با استفاده از گواهینامه رانندگی خود در فنلاند رانندگی کنید، از پلیس سؤال کنید.

کسب آگاهی بیشتر در این باره از سایت Infopankki و پیوند راه و ترابری در فنلاند.

linkkiLiikenteen turvallisuusvirasto:
گواهینامه های صادره از کشورهای خارجی در فنلاندفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

حساب بانکی

برای رسیدگی به امور مالی روزمره خود نیاز به داشتن حساب بانکی دارید. برای باز کردن حساب بانکی احتیاج به پاسپورت و یا مدارک شناسایی دیگر می باشد. بهتر است که شما نوع و نرخ خدمات بانکهای مختلف را با هم مقایسه کنید که بتوانید برای خود ارزانترین امکان موجود را پیدا کنید.

اطلاعات در مورد باز کردن حساب بانکی را می توانید از سایت Infopankki، صفحات زندگی روزمره در فنلاند، دریافت کنید.

linkkiFinanssialan keskusliitto:
تمور بانکی افراد خارجیفنلاندی | انگلیسی

کارت مالیاتی

چنانچه شاغل بوده و حقوق بگیر می باشید و یا دارای فعالیت صنفی و تجاری هستید، در این صورت به کارت مالیاتی (verokortti) فنلاندی نیاز دارید. کارت مالیاتی را می توانید از اداره مالیات دریافت کنید. برای کسب آگاهی بیشتر درباره مالیات در فنلاند به سایت Infopankki و پیوند مالیات، مراجعه کنید.

اینترنت

رسیدگی به بسیاری از کارها در فنلاند، از طریق اینترنت امکان پذیر است. بهتر است که حتی الامکان زود و پس از مهاجرت به فنلاند خط اینترنتی بگیرید.

اطلاعات در مورد اشتراک خط اینترنت را می توانید از سایت Infopankki، صفحات زندگی روزمره در فنلاند، دریافت کنید.

linkkiViestintävirasto:
خطوط تلفن و اینترنتفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

تلفن

درصورت خریداری خط تلفن در فنلاند، شماره تلفن فنلاندی دریافت می کنید. شرکتهای متعددی خطوط تلفنی را ارائه می دهند.

همچنین می توانید خط تلفن اعتباری بخرید. کارتهای تلفن اعتباری از قبل با مبلغ مشخصی پول شارژ شده اند که بوسیله آن می توانید تلفن کنید. کارتهای تلفن اعتباری را می توانید از کیوسکهای محلی بنام R-Kioski، از بعضی از سوپرمارکتها و یا از اینترنت تهیه و خریداری کنید.

اطلاعات در مورد اشتراک خط تلفن فنلاندی را می توانید از سایت Infopankki، صفحات زندگی روزمره در فنلاند، دریافت کنید.

linkkiTeleAle:
تماس با خارج از کشور با قیمت ارزانفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

linkkiGlobetel:
تماس با خارج از کشور با قیمت ارزانفنلاندی | انگلیسی

linkkiNettia:
تماس با خارج از کشور با قیمت ارزانفنلاندی | انگلیسی | روسی

linkkiSkype:
تماس با خارج از کشور با قیمت ارزانفنلاندی | سوئدی | انگلیسی | روسی | استونیایی | فرانسوی | اسپانیایی | ترکی | چینیآلمانی | پرتغالی | لهستانی | نروژی | هلندی | مجارستانی | ژاپنی

سلامتی

در فنلاند خدمات بهداشتی و درمانی عمومی و خصوصی وجود دارد. چنانچه در فنلاند حق اقامت دارید، می توانید از خدمات بهداشتی و درمانی عمومی استفاده کنید. مثلاً درمانگاه ها جزو خدمات بهداشتی و درمانی عمومی محسوب می گردند. خدمات بهداشتی و درمانی عمومی از خدمات بهداشتی و درمانی خصوصی خیلی ارزان تر هستند.

در صورتی که می خواهید نزد پزشک وقت رزرو کنید، با درمانگاه تماس بگیرید. چنانچه حق استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی عمومی را ندارید، می توانید با مرکز پزشکان خصوصی تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم بهداشتی و درمانی فنلاند به صفحه خدمات درمانی فنلاند، سایت اینترنتی Infopankki مراجعه کنید.

تامینات اجتماعی

قاعده اصلی این است که اگر شما ثابت در فنلاند سکونت دارید، در این صورت می توانید کمک هزینه های اداره بیمه بازنشستگی ملی Kela را دریافت کنید. مفهوم سکونت ثابت در قانون تعریف شده است. چنانچه در فنلاند شاغل می باشید نیز می توانید حق برخورداری از تأمینات اجتماعی را داشته باشید. البته مسایل دیگری از جمله کشوری که از آنجا می آیید نیز برروی موضوع تامینات اجتماعی تاثیر می گذارند. جهت کسب آگاهی بیشتر درباره تامینات اجتماعی فنلاند به سایت Infopankki و پیوند تامینات اجتماعی فنلاند، مراجعه کنید.

linkkiInTo Finland:
تامینات اجتماعی مهاجرین به فنلاندفنلاندی | سوئدی | انگلیسی | روسی

linkkiKela:
تامینات اجتماعی مهاجرین به فنلاندفنلاندی | سوئدی | انگلیسی

آموختن زبان

زبان فنلاندی و سوئدی، زبانهای رسمی کشور فنلاند می باشند. آشنایی به زبان یک کشور به اشخاص کمک می کند که اجتماع جدیدی را که در آن می باشند را بهتر فهمیده و به کارهای خود به آسانی رسیدگی کنند. اینکه آیا لازم است که شما زبان فنلاندی را بیاموزید یا زبان سوئدی را، بستگی به این امردارد که گویش مردم شهرستان محل زندگی شما با کدامیک از این دو زبان صورت می گیرد. جهت کسب آگاهیهای بیشتر در این باره به سایت Infopankki و پیوند زبانهای فنلاندی و سوئدی، مراجعه کنید.

درخواست کار

از اداره کار و امور کسب معیشت می توانید جهت درخواست کردن کار کمک بگیرید. می توانید از اینترنت و روزنامه ها دنبال کار بگردید. البته یافتن محل کار می تواند توسط تماس مستقیم شما با کارفرمای کار مورد علاقه تان صورت گیرد. جهت کسب آگاهیهای بیشتر درباره نحوه درخواست کار در فنلاند به سایت Infopankki و پیوند از کجا می توان کار یافت؟، مراجعه کنید.

اوقات فراغت و سرگرمیها

جهت یافتن اطلاعات لازم درباره سرگرمیهایی که برای اوقات فراغت موجود می باشند می توانید به سایت Infopankki و پیوند اوقات فراغت، مراجعه کنید.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here