درخواست ویزای دانشجویی یک زن ایرانی توسط المان به دلایل “امنیتی” رد شد

0
1416

هانا: بر اساس دادخواست دادستان کل دیوان اتحادیه اروپا، نهادهای دولتی کشورهای عضو این اتحادیه‌ می‌توانند در صورت “وجود خطر برای امنیت عمومی” از صدور روادید برای دانشجویان خارجی خودداری کنند.

دیوان اتحادیه اروپا قرار است در چند ماه ‌آینده به پرونده‌ی یک زن ایرانی که تقاضای کسب روادید دانشجویی او از آلمان به منظور ادامه تحصیل در این کشور رد شده است، رسیدگی کند.
این متقاضی زن چندی پیش برای ادامه تحصیلات دوره دکترا در یکی از دانشگاه‌های آلمان در رشته‌ی “امنیت اطلاعات” از سفارت آلمان در تهران تقاضای ویزای دانشجویی کرده بود.
مقامات آلمانی به این دلیل که او تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های تهران به پایان رسانده که به گفته “شورای اتحادیه اروپا” در آن از جمله تحقیقات هسته‌ای با اهداف نظامی صورت می‌گیرد، از ارائه‌ی ویزا خودداری کرده‌‌اند. دلیل این تصمیم، خطر برای “امنیت عمومی” خوانده شده است.

به گفته‌ی این مقامات، آموخته‌های او در آلمان می‌تواند در خدمت اهداف نظامی ایران قرار گیرد.
از نظر دادستان کل دیوان اتحادیه اروپا، تقاضای روادید دانشجویی طبق مقررات اتحادیه در صورتی می‌تواند رد شود که فرد مورد نظر تهدیدی برای “امنیت عمومی” به حساب بیاید. اما مقام‌های مسئول باید در این گونه موارد “اطلاعات مشخص” را ضمیمه دلایل خود کنند و در مورد تمام “شواهد مهم” تحقیق کنند.
دیوان اتحادیه اروپا در اغلب موارد نظر دادستان کل را می‌پذیرد. گفته می‌شود رأی دادگاه در این مورد مشخص تا چند ماه دیگر صادر خواهد شد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here