هزار پناهجوی معترض افغان از بلغارستان اخراج میشوند

0
1257

بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد که هزار پناهجوی افغان شرکت‌کننده در تظاهرات خشونت‌آمیز پنج‌شنبه، ۲۴ نوامبر را ابتدا به یک سربازخانه سابق ارتش این کشور منتقل و سپس آنها را اخراج می‌کند.

روز پنج‌شنبه پناهجویان افغان نسبت به وضعیت خود در اردوگاه پناهندگان هارمانلی، نزدیک مرز با ترکیه دست به اعتراض زدند. این اعتراض‌ها با دخالت پلیس ضدشورش به خشونت کشید.

تا آخر روز جمعه نیروهای امنیتی بلغارستان ۴۰۰ پناهجو را به جرم شرکت در این اعتراض‌ها دستگیر کرده‌اند.

منع حرکت به بهانه بیماری مسری

اردوگاه هارمانلی اوایل هفته جاری مقررات ممنوعیت حرکت پناهجویان را وضع کرد تا از خروج آنها جلوگیری کند. دلیل این ممنوعیت ادعای رسانه‌های محلی بر ظهور یک بیماری واگیردار پوستی در میان پناهجویان آنجا بود.

پناهجویان این اردوگاه نسبت به مقررات منع حرکت جدید و نیز وضعیت خود در این پناهگاه دست به اعتراض زدند. پلیس با گلوله‌های لاستیکی و خودروهای آب‌پاش این تظاهرات را پراکنده کرد. به گفته پلیس، ۲۶ مأمور و ۲۰ پناهجو در این اعتراض‌ها زخمی شدند.

دولت بلغارستان متهم اصلی خشونت‌ها و تخریب اموال عمومی را پناهجویان مرد تبعه افغانستان اعلام کرد. بوریسوف از ساکنان شهر هارمانلی خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و از برخورد با پناهجویان امتناع ورزند. او وعده داد که پناهجویان افغان از این اردوگاه به یک اردوگاه دیگر که سابقاً سربازخانه بوده، منتقل خواهند شد.

با این حال، خانواده‌های سوری‌تبار در اردوگاه هارمانلی باقی خواهند ماند. هارمانلی حدود سه هزار پناهجو را در خود جای داده‌است.

در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی حدود ۱۷ هزار پناهجو در بلغارستان به اردوگاه‌های پناهجویی فرستاده شدند. بسیاری از گروه‌های حقوق بشری خواستار توقف حبس پناهجویان در این اردوگاه‌ها شده‌اند و برخی از شهروندان این کشور نیز چندین بار در اعتراضات خود خواستار بسته‌شدن آنها بودند. بلغارستان فقیرترین کشور اتحادیه اروپا است.

در حال حاضر ۱۳ هزار پناهجوی افغان در بلغارستان سرگردان مانده‌اند. این پناهجویان از ایران، خود را به ترکیه می‌رسانند با این امید که با عبور از مرز بین ترکیه و بلغارستان بتوانند به آلمان یا اتریش راه پیدا کنند.

نیروهای امنیتی بلغارستان به سختگیری نسبت به پناهجویان شهرت دارند. سال گذشته یک مرزبان بلغارستانی با گلوله یک پناهجوی افغان را به قتل رساند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here