آینده ناروشن ۱۳۰۰ کودک پناهجو بعد از تخلیه اردوگاه “کاله”

0
2039

بعد از مدت ها جنگ و گریز بین پناهجویان اردوگاه کاله معروف به جنگل با پلیس فرانسه، به دستور دولت تخلیه این اردوگاه از صبح دوشنبه ٣ آبان آغاز و نخستین اتوبوس حامل پناهجویان در نخستین ساعات روز تحت نظر پلیس از کمپ جنگل خارج شد.

قرار است پناهجویان مستقر در کاله بین ۴۵۱ مرکز پذیرش پناهجویان در کل فرانسه تقسیم و اقامت داده شوند. حدود ۶ تا ۸ هزار مهاجر باید طی یک هفته به خارج از کاله فرستاده شوند. ۱۲۰۰ پلیس اعزامی به کاله در طول این مدت در کمپ جنگل مستقر خواهند بود و عملیات پاکسازی اردوگاه را اجرا و هدایت خواهند کرد.

اردوگاه کاله در نزدیکی دریای مانش، میان فرانسه و بریتانیاست و اکثر ساکنان آن جوانان و نوجوانان پناهجویی هستند که به امید رسیدن به بریتانیا از کشورهای‌شان مهاجرت کرده‌اند.

از سال ۲۰۱۵ در اردوگاه کاله پناهجویانی که قصد دارند به طور غیر قانونی با گذر از تونل خود را به بریتانیا برسانند در سکونت‌گاه‌های موقتی، چادر و کلبه‌هایی اقامت کرده‌اند. از آن زمان تا به حال پلیس فرانسه چند بار با توسل به قهر تلاش کرده پناهجویان را به ترک اردوگاه وادارسازد اما با مقاومت پناهجویان، مواجه شده است.

بر خلاف آخر هفته که درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان پناهندگان داخل کمپ و پلیس بوجود آمد و ساکنان کمپ، به پلیس ضد شورش فرانسه، سنگ پرتاب کردند و نیروهای پلیس نیز، رفتار آنها را با پرتاب گاز اشک‌آور تلافی کرد، روز دوشنبه اولین اتوبوس حامل ۵۰ سودانی اردگاه کالی را به مقصد منطقه بورگاندی ترک کرد.

براساس گزارش اظهارات پناهندگان، تقریبا دو سوم افراد در کمپ گفته‌اند که نمی‌خواهند به اقامتگاه‌های دیگری در فرانسه بروند، درحالی‌که یک سوم از این افراد، همچنان مایل به ادامه تلاش برای رسیدن به بریتانیا هستند.

تعداد ساکنان رسمی اردوگاه ۷‌هزار نفر گزارش شده اما گروه‌های خیریه شمار آنها را نزدیک به ۱۰‌هزار نفر می‌دانند. بیشتر ساکنان این اردوگاه را مهاجرانی از خاور میانه، آفریقا و افغانستان تشکیل می‌دهند.
بعضی از افراد نگران هستند که اگر از کاله بروند، دیگر نتوانند به خانواده خود در بریتانیا ملحق شوند. تافسو، ٤٨ ساله، یک نجار از اریتره است. همسر او و دو فرزندش در لندن هستند. تافسو دختری ٩ ساله دارد که هیچ‌گاه او را ندیده است.

پاکسازی و از بین بردن کمپ کاله درحالی آغاز شده که نگرانی‌هایی در مورد ایمنی هزاران کودک و افراد بزرگسال آسیب‌پذیر که در آن‌جا زندگی می‌کنند، وجود دارد. دولت بریتانیا در مورد پذیرش مهاجران به ویژه افراد زیر ۱٨ سال سخت گیری نشان می دهد. اما قبول کرده ۱٣۰۰ کودک بدون همراه را بپذیرد.

امانوئل کوس، وزیر شهرسازی فرانسه با انتقاد از عدم تمایل بریتانیا برای پذیرش تعداد بیشتری از پناهجویان زیر هجده سال می گوید: صدها نفر از این افراد باید هرچه سریعتر در آن سوی دریای مانش پذیرفته شوند.

نگرانی‌ها از سرنوشت ١٣٠٠ کودک در کمپ کاله، همچنان وجود دارد. «ایوت کوپر» رئیس کمیته مسکن می‌گوید که خطر قاچاقچیان انسان برای کودکان در این کمپ، وجود دارد: «این همان چیزی است که نگران‌کننده است، چراکه می‌دانیم با آغاز پاکسازی، خطر ناپدید شدن بسیاری از کودکان و نوجوانان وجود دارد»

به گفته کریستین سالومه، رئیس انجمن “اقامت سرای پناهجویان” پس از پایان انتقال پناهجویان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه “کل اردوگاه کاله تخریب خواهد شد.”
وی می گوید “روش همواره همین بوده، اردوگاه‌ها را از بین می‌برند، پناهگاه‌ها را در هم می‌شکنند، تا چند روز هیچ پناهجوئی در آن حوالی نباشد پس از آن پناهجویان بازمی‌گردند، زیرا جنگ و ناامنی همچنان در جهان وجود دارد.»

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here