توافق اروپا و افغانستان: پول به ازای بازگرداندن پناهجویان

0
1923

افغانستان در سال‌های آتی ۱۵ میلیارد دلار کمک از جامعه جهانی دریافت می‌کند اما پرداخت‌کنندگان از جمله آلمان آشکارا گفته‌اند که انتظاراتی نیز به ازای این کمک‌ها دارند: پیش از همه مهار موج پناهجویان.

در کنفرانس بین‌المللی افعانستان در بروکسل، کشورهای کمک دهنده آمادگی خود را برای پرداخت پول به کابل اعلام کردند اما این کمک بدون توقع نیست. کشورهای پرداخت‌کننده از جمله آلمان گفته‌اند انتظار دارند به ازای کمک مالی، توافق بازگردانده شدن متقاضیان پناهندگی به مجرای عملی بیفتد.

نشست بروکسل با شعار “افغانستان آینده‌‌ای دارد” شروع به کار کرده و قرار است طی آن ۱۵ میلیارد دلار کمک برای چهار سال آینده این کشور اختصاص دهد. مجموعا ۷۰ کشور و ۲۰ تشکل و  نهاد  بین‌المللی در این نشست حضور دارند.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه (پنجم اکتبر/۱۴ مهر) در بروکسل گفت: «کمک‌ مالی سالانه ۴۳۰ میلیون دلاری ما به افغانستان بدون پیش‌شرط نخواهد بود.»

ژاپن ۶۰۰ میلیون دلار، عربستان ۱۰۰ میلیون دلار، پاکستان ۵۰۰ میلیون دلار و ترکیه ۶۰۰ میلیون دلار در چهار سال آینده به دولت افغانستان کمک مالی می‌کنند. میزان کمک هند یک میلیارد دلار خواهد بود.

این توافق و اعلام آن، موجب ترس بسیاری از پناهجویان افغان شده که در آلمان به سر می‌برند و نگرانند که دیپورت شوند. تا کنون شرایط اخراج آنها از نظر سازوکار و طی مراحل قانونی بسیار مشکل بود اما با توافقی که در نشست بروکسل علنی شد، اخراج افغان‌ها به مراتب از قبل ساده‌تر می‌شود.
دولت افغانستان در بروکسل گفته که هر چه زودتر مدارک سفر برای این گروه فراهم می‌کند و حتی امکان ایجاد یک خط پرواز ویژه مخصوص افراد دیپورت شده در فرودگاه کابل را بررسی خواهد کرد.

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here