طی یک سال، ۶ میلیون نفر بر شمار آوارگان جهان افزوده شده است

0
1385

فاجعهٔ انسانی مهاجرت‌های غیرقانونی، این هفته به اوج تازه‌ای رسید. به گزارش منابع خبری تنها طی یک هفته گذشته، بیش از ١٠هزار پناهجوی فراری از لیبی درآب‌های ساحلی این کشور توسط گاردهای مرزی ایتالیا امدادرسانی شدند.

 سازمان ملل گزارش می‌دهد که طی یک سال گذشته حداقل شش میلیون نفر بر آوارگان و جابه‌جا‌ شدگان بی‌خانمان در جهان افزوده شده است.
بنا بر این گزارش، شمار آوارگان و جا‌به‌جا شدگان اکنون به ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد.

به دنبال افزایش موج داوطلبان مهاجرت در پشت مرزهای اروپا به ویژه ایتالیا و یونان، با تصمیم ۲۷ کشور عضو اتحادیه اورپا، از امروز پنجشنبه ۱۵ مهر/ ۶ اکتبر، سازمان تازه‌ تأسیسِ کنترل مرزی اتحادیه، تحت عنوان “آژانس اروپایی کنترل مرزی” رسماً کار خود را آغاز کرد.
وظیفه این نهاد جدید، کنترل بحران در همه مرزهای حساس اتحادیه خواهد بود و مسئولیت خواهد داشت در بحران‌های ایجاد شده به سبب موج مهاجرت‌های غیرقانونی در مرزهای کشورهای عضو، حتی بدون موافقت دولت مرکزی آن کشور دخالت نماید.

دراین حال “عفو بین الملل”، این هفته تازه‌ترین گزارش خود را در مورد پناهجویان و کشورهای پناهنده‌پذیر منتشر کرد.
سازمان عفو بین‌الملل، در گزارش روز سه شنبه ۴ اکتبر خود می‌نویسد: ۵۶ درصد از مهاجران جهان در ۱۰ کشور اسکان داده شده‌اند.

عفو بین الملل می‌گوید، بیشترین میزان پذیرش مهاجران از سوی اردن هاشمی یوده است که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است.
پس از اردن هاشمی، ترکیه با ۲ میلیون و ۵٠٠ هزار، پاکستان با یک میلیون و ٦٠٠ هزار و لبنان با یک میلیون و ۵٠٠ هزار، میزبان بیشترین آوارگان بوده‌اند.

در مورد ایران، عفو بین‌الملل شمار مهاجرین حاضر در این کشور را ۹۷۹ هزار و ۴۰۰ نفر تخمین زده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید: کشورهای ثروتمند جهان، «کمترین میزان مهاجران را در خود جای داده و کمترین میزان کمک‌ها را به امور مهاجران اختصاص داده‌اند».
عفو بین الملل می‌افزاید: «اگر قرار بود هرکدام از این کشورهای ثروتمند جهان، بخشی از مهاجران را پذیرفته و منتاسب با اندازه، ثروت و نرخ بیکاری اقدام کنند، اسکان دادن اکثر مهاجران جهان امری قابل حل و اجرا بود».

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here