آزادی هما هودفر، شهروند کانادایی- ایرانی و بازگشت به کانادا

0
1499

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از آزادی هما هودفر، استاد ایرانی-کانادایی دانشگاه که از خرداد گذشته زندانی شده بود خبر داد. به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هما هودفر “عصر دیروز دوشنبه آزاد و از طریق کشور عمان به کانادا بازگشت.”

وزارت امورخارجه ایران دلیل آزادی این زندانی سیاسی را “دلایل انساندوستانه از جمله بیماری” عنوان کرده است.
این درحالی است که چند روز پیش و پس از پانزده سال قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و کانادا، وزرای امورخارجه دو کشور برای اولین بار در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
برخی از رسانه‌های ایران درباره این دیدار نوشتند که سرنوشت هما هودفر یکی از موضوعات مورد بحث در این دیدار بوده است.
پیشتر خانواده هما هودفر، استاد ۶۵ ساله دانشگاه در کانادا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که او دچار “سرگیجه‌های شدید، ضعف مفرط و سردردهای تشنجی” است و به بیمارستان منتقل شده است.
همچنین سازمان عفو بین‌الملل کانادا با تاکید بر “بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران” خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط هما هودفر زندانی سیاسی در ایران شد.
جمعی از استادان دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، ایرلند، بریتانیا و دیگر کشورهای جهان نیز با انتشار بیانیه ای نوشتند که هما هودفر، استاد مردم شناسی، به اتهامات ساختگی و به دستور رییس دادگاه انقلاب تهران، ابوالقاسم صلواتی، همچنان و برغم بیماری در سلول انفرادی است و مقامات امنیتی و دستگاه قضایی ایران می کوشند با اعمال فشار بر او یک محاکمۀ نمایشی راه بیاندازند.
محمود جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی تهران روز دوشنبه ۲۱ تیر از صدور کیفرخواست پرونده‌ هما هودفر به همراه پرونده‌های نازنین زاغری (شهروند ایرانی، بریتانیایی)، سیامک نمازی (شهروند ایرانی آمریکایی) و نزار زکا (تبعه لبنانی) و همچنین کیفرخواست پرونده‌های هفت نفر از متهمان اعتراضات سال ۸۸ خبر داد اما اتهام آنان را ذکر نکرد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here