نشست فوق‌العاده یازده کشور اروپا: دوران درهای باز به روی پناهجویان به پایان رسید

0
1511

نشست کشورهای حوزه بالکان و همچنین اتریش و آلمان که به “کشورهای جاده بالکان” معروف شده‌اند، روز شنبه ۲۴ سپتامبر با موضوع بحران پناهجویان در وین برگزار شد. حضور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این نشست درحالی است که حزب او در انتخابات ایالتی اخیر برلین به دلیل سیاست‌های مرکل درباره پناهجویان شکست خورده است.

خبرگزاری فرانسه از وین گزارش داده که این نشست با حضور سران یا نمایندگان یازده کشور عضو اتحادیه اروپا و با ابتکار کریستیان کرن، صدراعظم سوسیال-دموکرات اتریش برگزار شد.

صدراعظم اتریش، پیش از آغاز نشست وین در گفت‌وگویی اعلام کرد که “افزایش کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا، حمایت از کشورهای همسایه که پذیرای پناهجویان هستند، و حمایت مالی از کشورهای آفریقایی، سه محور اصلی نشست وین است.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا که او نیز در نشست وین حضور داشت، در بدو ورود به این شهر به خبرنگاران گفت که در این نشست دوباره اعلام خواهد شد که جاده کشورهای بالکان به روی پناهجویان بسته شده و بازسازی سیستم کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در اولویت قرار دارد.

در حالی که از اوج‌گیری بحران پناهجویان در اروپا یک سال می‌گذرد و اروپا به سیاست “درهای باز” خود پایان داده، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده که در سال جاری میلادی (۲۰۱۶) تاکنون ۳۰۰ هزار پناهجو از آب‌های مدیترانه برای رسیدن به اروپا به ویژه ایتالیا عبور کرده‌اند.

البته این تعداد بسیار کمتر از آمار سال گذشته اما بیشتر از آمار سال ۲۰۱۴ است. فقط در نه ماه اول سال ۲۰۱۵ حدود ۵۲۰ هزار پناهجو وارد اروپا شدند. این درحالی بود که طی سال قبل از آن، یعنی سال ۲۰۱۴، در مجموع ۲۱۶ هزار پناهجو توانسته بودند خود را به خاک اروپا برسانند.

ده‌ها هزار پناهجو تا ماه مارس گذشته، از “جاده بالکان” که از یونان آغاز شده و به سوی غربی اروپا ادامه دارد، عبور کردند. صدها پناهجو نیز تلاش می‌کنند تا با عبور از این جاده بخت خود را بیازمایند، اما تدابیر امنیتی و موانع موجود در مرزها شدیدتر از گذشته شده است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here