روحانی در گفتگو با ان‌بی‌سی: در قانون ما تابعیت مضاعف به رسمیت شناخته نمی‌شود

0
3410

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا در پاسخ به سئوالی در باره بازداشت بعضی از اشخاص دارای دوتابعیت در ایران گفت: در قانون ایران، دو تابعیت به رسمیت شناخته نشده است.

آقای روحانی در پاسخ به مجری شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا گفت: «در قانون ایران، دو تابعیت به رسمیت شناخته نشده است و بنابراین آنهایی که دارای دو تابعیت هستند، از دید قانون ایران، ایرانی هستند و محاکم ایران هم بر مبنای ایرانی بودن آنها، آنان را مورد محاکمه قرار می‌دهد.»

رئیس جمهور ایران افزود: «به طور کلی تلاش دولت، برای همه آنهایی که در دادگاه‌ها مورد محاکمه قرار می‌گیرند یا در زندان هستند بر این است که قوانین ما دقیقا اجرا شود و رئیس‌‌ جمهور مسئولیتش این است که نظارت بکند تا قانون اساسی، اجرا شود و نقض نشود. این مسئولیت کلی است و مسئولیت اجرای قانون اساسی به عهده رئیس‌‌جمهور است.»

نازنین زاغری (شهروند ایرانی- بریتانیایی)، هما هودفر (شهروند ایرانی- کانادایی) و سیامک نمازی (شهروند ایرانی-آمریکایی) از جمله شهروندان دو تابعیتی هستند که توسط ایران دستگیر شده اند. عباس جعفری ‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز دوشنبه ۲۱ تیر اعلام کرد که برای این افراد کیفرخواست صادر و پرونده آنها به دادگاه ارسال شده است.

بازداشت شهروندان دوتابعیتی پس از تاکید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بر لزوم مقابله با «نفوذ دشمن» آغاز شد. خامنه‌ای پس از توافق ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای در مورد «نفوذ» در عرصه‌های مختلف هشدار داده بود.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here