نام نویسی چهار هزار واجب التعلیم در مدارس سیستان و بلوچستان!

0
878

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان با “تبعه خارجی” خواندن فاقدین شناسنامه بلوچ گفت: چهار هزار و ۳۰۷ واجب التعلیم تبعه خارجی امسال در مدارس استان نام نویسی کردند.!

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایرنا، میثم برازنده روز جاری گفت: این افراد با دریافت معرفی نامه از اداره کل اتباع خارجی سیستان و بلوچستان و ارائه به آموزش و پرورش استان اجازه تحصیل پیدا کردند.

وی افزود: هزار و ۸۴۷ نفر از این واجب التعلیمان در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان سکونت دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هیات دولت با هدف توسعه عدالت آموزشی و پیشگیری از افزایش آسیب های اجتماعی با صدور کارت حمایت تحصیلی برای افراد لازم تحصیل فاقد مدارک هویتی ایرانی و خارجی موافقت کرده است، همه واجب تعلیمان تبعه خارجی در سیستان و بلوچستان سر کلاس های درس حاضر شدند.

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت: با صدور این کارت امکان نام نویسی و تحصیل این افراد در مدارس تمام دوره های تحصیلی داخل کشور فراهم شده است.

برازنده اظهار داشت: در قالب اجرای این مصوبه، پس از بررسی های لازم برای تمام اشخاص فاقد مدارک هویتی واجب التعلیم ایرانی و تبعه خارجی در سنین بین ۶ تا ۱۸ سال تمام کارت حمایت تحصیلی صادر شده است.

وی افزود: با توجه به نبود جمع بندی کامل از تمام شهرستان های سیستان و بلوچستان فعلا امکان ارائه آمار کلی استان در زمینه تحصیل واجب تعلیمان ایرانی فاقد شناسنامه وجود ندارد.

وی گفت: از سال ۹۲ تا کنون حدود هشت هزار و ۳۰۵ پرونده فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان مورد رسیدگی قرار گرفت و برای بیش از ۲۵ هزار نفر شناسنامه صادر شده است.

به گزارش ایرنا افزون بر ۷۰۰ هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در ۶ هزار و ۸۰۰ مدرسه در این استان در حال تحصیل هستند.

استان سیستان و بلوچستان دارای فاقدین شناسنامه زیادی است که مقامات از ارائه آمار دقیق خودداری می کنند.

بسیاری از این افراد به دلیل دوری روستاها و ندانستن اهمیت شناسنامه در گذشته نسبت به اخذ شناسنامه تساهل کرده اند و هم اکنون با مشکلات زیادی مواجه اند.

برای اولین بار است که یک مسئول دولتی فاقدین شناسنامه و مشکوک التابعین را “تبعه خارجی” میخواند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here