“یک میلیون نفر بی شناسنامه در ایران است”

0
1071

نماینده تربت جام و تایباد در مجلس در مورد اینکه افراد فاقد شناسنامه چه تعداد هستند؟ گفت: در طرحی که مجلس آن را دنبال می‌کرد نظر نمایندگان این بود که بیش از ۱ میلیون نفر چنین وضعیتی را دارند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از رسانه های داخلی، جلیل رحیمی نماینده تربت جام و تایباد در مجلس با تاکید بر حل مشکلات فاقدین شناسنامه گفت: آمار چند صد هزار نفری از افراد فاقد شناسنامه وجود دارد که باید سروسامان یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آمار دقیق بی شناسنامه ها قدر هستند گفت: در طرحی که مجلس آن را دنبال می‌کرد نظر نمایندگان این بود که بیش از ۱ میلیون نفر چنین وضعیتی را دارند. اما نمایندگانی که از دولت، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و وزرات امور خارجه در مجلس حضور داشتند گفتند که این رقم غیرواقعی است اما رقم دقیقی را اعلام نکردند.

رحیمی خاطرنشان کرد: قدر مسلم اینکه آمار بسیار بالا و چند صد هزار نفری از این افراد در کشور وجود دارد که باید سروسامان پیدا کند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه «موضوع تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در کمیسیون‌های اجتماعی و قضایی مجلس مورد بررسی قرار گرفت» گفت: کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی مجلس نیز آخرین بررسی‌ها را انجام داده و گزارش خود را به کمیسیون ارائه کرد.

وی تصریح کرد: اما با توجه به این‌که دولت لایحه‌ای با همین عنوان را در حال تهیه و ارائه به مجلس در دستور کار دارد، اعضای کمیسیون بر این نظر بودند که این فرصت داده شود تا دولت لایحه خود را ارائه کند زیرا اگر بحث بار مالی مطرح شود دیگر شورای نگهبان ایراد نخواهد گرفت.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه بخش‌های اجرایی در دولت اشراف بیشتری به این مسائل دارند، بهتر می‌توانند زوایای کار را مورد بررسی قرار دهند. لذا ترجیح دادیم طرح مورد نظر در کمیسیون قضایی مسکوت بماند تا دولت لایحه خود را سریعتر به مجلس ارائه کند.

لازم به ذکر است که هزاران نفر که آمار مشخصی از آنها ذکر نشده است در استان سیستان وبلوچستان فاقد شناسنامه هستند و علیرغم تاکید دولت کنونی بر حل بخشی از این مشکل اما گزارشهای مردمی همچنان بر عدم حل این مساله صحه می گذارند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here