از گروگانهای #بلوچ كه در دست دزدان دریایی سومالی هستند خبری هست؟

0
1424

بلوچی: آخرین خبر از بهمن پارسال (چهار ماه پیش) است: در ویدئویی که در بهمن ١٣٩٥به خانواده‌ها و از این طریق به وبسایتهای اهل سنت رسیده بود، این گروگانها روی زمین چنباتمه زده و رو به دوربین کمک می‌خواهند.

شیرمحمد به زبان بلوچی می‌گوید: «در لنج ٢١ نفر بودیم. چهار نفر نجات پیدا کردند (فرار کردند) و ما به دو گروه تقسیم شدیم.

ناخدا و سه نفر دیگر را در یک گروه از ما جدا کردند.

ما در یک گروه ١٣ نفره بودیم. یک نفر را از ما جدا کردند و هشت نفر دیگر نیز با شرایط سخت اینجا دوام نیاوردند و از گرسنگی و تشنگی مردند».

دزدان دریایی آخرین بار خواستار معاوضه گروگانهایشان با زندانیان سومالی در ایران شدند. شیرمحمد، جاسم، احمد و سعید #ماهیگران_بلوچ نزدیک ٢سال است (حالا بیش از٢سال) که گروگان عبدالولی، #دزددریایی_سومالی هستند… برای این گروگانها باید كاری كرد!

چهار تن از ملوانان گروگان گرفته شده بلوچ با نام های “ابراهیم بلوچ نیا، جلال دهواری، عبدالله نوهانی و محمد شریف پناهنده” در ویدیوهاب مجزا پس از معرفی خود از دولت ایران و همچنین خیرین ایرانی میخواهند به آنها برای آزادی از دست دزدان دریایی کمک کنند.

این ملوانان ایرانی که در زمان دستگیری توسط دزدان دریایی ۲۱ نفر بوده اند حدود دو سال پیش به گروگان گرفته شده اند.

در طول این مدت چهار تن از این افراد توانسته اند از دست دزدادن فرار کنند و تعدادی نیز بر اثر شکنجه، گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست داده اند و از سرنوشت تعدادی دیگر از آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آخرین خبرهای منتشر شده از این صیدان بلوچ حکایت از آن داشت که هشت نفر از آنها هنوز در دست دزدان دریایی اسیر هستند .

مسولان در ایران پس از گذشت حدودا دو سال از اسارت این شهروندان و پس از آنکه اخبار گروگان گرفته شدن آنها در فضای مجازی بازتاب گسترده ای پیدا کرده بود نسبت به گروگان شدن آنها واکنش نشان دادند.

اعضای خانواده این افراد که فقیر هستند در مرحله نخست از مصاحبه های خود گفته بودند در مراجعه به مسئولین به آنها گفته شده است که “گروگان شدن عزیزان آنها ربطی به این نهادها و ارگانها ندارد”

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here