استفاده از عنصر “ناامنی مدیریت شده” برای تغییر بافت جمعیتی شهرهای ساحلی بلوچستان از دید یک شهروند چابهاری

0
732

ديروز خبر از ناامنى چابهار بود امروز در كنارك. (اتفاقى كه ديشب در كنارك افتاد).
وقتى كه خانه من به بهشتى براى ديگران تبديل شده و محلى براى مانور بيگانگان، مسلم است كه دير يا زود اين بهشت به جهنمى تبديل خواهد شد كه همه در آتش زبانه كش آن خواهند سوخت. در خيلى از زمينه ها سوخته و رنگ جزغاله بخود گرفته بوديم،  ولى در امنيت نه ، حال بايد بر جسد امنيت شهر كه  در تابوت جاه خوش كرده ناله و شيون سر داد و گريبان دريد.
شخصا ديدگاه يا نظر تعصبى ندارم، ولى قبل از دعوت ميهمان  ناخوانده از ديد بوميان، بايد آن را در ترازوى عقلانيت و انسانيت  سنجيد. اين روش در تاريخ يونان  ذكر شده، يكى از روشهاى بود كه شهرياران  براى سلطه بر شهرى كه متعلق  به خودشان نبود اجرا مى كردند. روشى خيلى ساده، ايجاد ترس و وحشت در دل ميزبان، كه اين رعب و وحشت باعث كوچ كردن اهالى  شهر كه ميراث داران و ساكنين نسل اندر نسل اين شهرها بودند و در نتیجه سلطه كامل افراد و طرفداران شهرياران  بر شهر مورد نظرشان.
هميشه شهرهاى كه در موقيعت استراتژيكى و اقتصادى خوبى قرار داشتند اين روشها اجرا مى شد. جالب تر از آن شهرياران خود كامه، اين گونه روشها را به راحتى توجيه عقلانى مى كردند، و با سايه انداختن بر درك عمومى مردم و با دادن وعده هاى  تو خالى و واهى منتظر واكنش مردم شهر مى نشستند، و آنها را هميشه از واقيعت امر آنچه را كه در مزرعه ذهن تفرقه انداز خود با كاشتن بذر منفعت طلبى خويش آبيارى مى كردند از عموم كتمان مى كردند. هر از گاهى دوباره نقشه هاى شوم خود را به اجرا مى گذاشتند، اين كار تا زمانى ادامه مى دادند،  كه ساكنين اصلى شهر هر آنچه را كه داشتند بر دوش گذاشته و روانه شهرهاى ديگرى مى شدند.
حال چه در چابهار و چه در كنارك تقريبا چند وقت به چند وقت  از اين گونه خبرها در فضاى مجازى مى پيچند، بعد همان وعده هاى  شهرياران رُم در ذهن تداعى مى شوند، و راهى كه پيش رو مى ماند شبيه راه مردم فلورانس است كه گزينه كوچ را از دادن جان خويش برگزيدند. اگر چه مطمئنم كسانى هستند كه شبانه روز براى ايجاد امنيت اين شهرها تمام تلاش خود را بكار مى برند و هيچ شباهتى  بين اين دو شهريار نمى بينم ولى در اين ميان هستند كسانى  كه در كمين نشسته و در جستجوى فرصت.
غ. بهزادى

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here