یورش مجدد نیروهای رژیم به روستای دانش پایه زاهدان و تخریب منازل مردم

0
1132
مورخ سه شنبه پنجم بهمن ماه 1395 نیروهای رژیم به روستای دانش پایه در جاده چشمه زیارت زاهدان یورش برده و با محاصره منطقه ،منازل مردم بومی این روستا را بطور کامل تخریب نموده است.
در این یورش بیش از صد تن از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی با تجهیزات زرهی و پشتیبانی ده لودر و بیل مکانیکی و دیگر ماشین آلات هجوم برده و تمام منطقه را محاصره ودر مسیر روستا اقدام به سه ایست بازرسی نموده و از نزدیک شدن مردم به صحنه تخریب خودداری و ساکنان منطقه را از منازل خارج و روستا را به تلی از خاک تبدیل نموده اند.
همچنین از هرگونه تصویر برداری و فیلم برداری از صحنه تخریب خودداری نموده اند.
به بسیاری از جوانان و مردم محلی که به اعتراض به این جنایت برخاسته بودند با حالتی توهین آمیز دست بند زده و توسط یک دستگاه خودروی زرهی ضد شورش به مکان نامعلومی انتقال داده شده اند.
در همین زمینه یک تن از حاضرین در محل به گزارشگر عدالت نیوز در رابطه با بازداشت افراد معترض گفت،نیروهای نظامی با حالتی توهین آمیز و با ضرب و شتم بسیاری را بازداشت و تلفن های همراه آنان را ضبط نمودند.
درارتباط با یک تن از بازداشت شدگان این جنایت که پس از سه روز بازداشت با تعهد و ضمانت آزاد شده بود موضوع بازداشت و نحوه ازاد شدنش را جویا شدیم ،وی که بعلت مسائل امنیتی از ذکر نام وی معذوریم اذعان کرد که در روز بازداشت به یورش مامورین و تخریب منازل معترض شدیم که نیروهای ویژه به ما حمله و پس از توهین و ضرب و شتم تعدادی دیگر ما را سوار بر خودرو و به مکان نامعلومی انتقال دادند.و تلفن های همراه ما را ضبط و مورد بازبینی قرار دادند وپس از سه روز چون جرم مشخصی نداشتیم با گرفتن تعهد کتبی و امضاء به این مضمون که متعهد می شوم دیگر در هیچ تجمع اعتراضی و اغتشاشی شرکت نکرده و مردم را برای برهم زدن نظم عمومی تحریک نخواهم کرد به قید ضمانت فردی ما را آزاد کردند.
وی در این رابطه چنین گفت،حال آنکه همه می دانند که ما در تجمع واغتشاش شرکت نکرده بلکه ما به یاری زنان ومردانی رفته بودیم که تمام هستی آنان را وحشیانه زیر آوار بردند وحتی اجازه ندادند که وسایل ناچیز زندگی خود را از منازلشان خارج کنند ودر یک چشم بر هم زدن کل منطقه را با خاک یکسان نمودند و دستور صریح دادستان وفرماندار در دستشان بود.
 وی اشاره می کند که مامورین با دستور فرماندار فعلی آقای خانجانی اقدام به این یورش و تخریب زده بودند.
 فرماندار فعلی (آقای خانجانی) به  مدت یکسال است که این پست را اشغال کرده و از موقع ای که به این منصب رسیده نفس مردم بلوچ را بریده و بطورهدفمند وافسار گسیخته به قلع وقمع مردم فقیر وحاشیه نشین شهر ادامه می دهد و روز به روز حلقه محاصره را تنگ تر کرده است.
مامورین شهرداری و انتظامی بدستور وی از دست فروشان تا مرغ فروشان و….همه را با عناوین مختلف مثل ساماندهی وغیره بیکار نموده و روزی یک نقطه از حاشیه شهر را قلع وقمع می نمایند .
روستای دانش پایه زاهدان در مورخ 6 دیماه 1394 مورد هجوم وحشیانه نیروهای انتظامی قرار گرفت و اکثر منازل مردم تخریب شد.
در همین زمینه گزارش سال گذشته در رابطه با تخریب این روستا را در زیر بخوانید سحرگاه روز یکشنبه 6 دیماه 1394 بیش از پنجاه دستگاه خودروی نظامی به همراه 10 دستگاه لودر اقدام به تخریب منازل مردم در این روستا نموده و اکثر منازل این روستا را با خاک یکسان نموده است.برای مشاهده فیلم تخریب اینجا در یوتیوب کلیک کنید.
 روستای دانش پایه (سیاه دِک) سالهاست محل سکونت مردم بومی است و این روستا دارای کد روستایی و وتابلو شهرداری و خدمات دولتی چون آب و برق می باشد و در فاصله دو کیلومتری از شهر زاهدان می باشد.
 زمینهای این روستا متعلق به شخصی بنام عبدالغفور شاهوزهی بوده که سالها پیش بصورت قطعه قطعه در متراژ 250 به مردم بلوچ فروخته شده و مردم با پروانه کار و طی مراحل قانونی اقدام به ساخت و ساز نموده اند.
 پس از سالها از ساخت و ساز و سکونت مردم در این روستا که دارای انشعاث آب و برق ودارای کد روستایی و در نقشه شهری زاهدان بنام روستای شهیدان دانش پایه ثبت شده است ،سحرگاه یکشنبه 6 دیماه بدون هیج گونه هشدار قبلی طی این سالها نیروی انتظامی با 50 دستگاه خودروی نظامی روستا را محاصره و با 10 دستگاه خودرو اقدام به تخریب منازل مردم نموده است.
مردم این روستا زمانی متوجه محاصره و اقدام نیروهای انتظامی میشوند که لودرها اقدام به تخریب دیوار منازل نموده و سپس بلندگوهای نیروهای انتظامی اعلام هشدار و خارج شدن از منازل را صادر کرده است.
 مردم از خواب پریده و درمحاصره در مقابل این اقدام جنایتکارانه اعتراض می کنند ،اما نیروهای انتظامی با حکم دادستانی زاهدان محمد مرضیه که خونش به جان و مال صدها خانوده بیگناه بلوچ آغشته است روبرو می شوند. نیروی انتظامی ادعا کرده است که این زمینها متعلق به نیروی انتظامی است و اقدام ساخت و ساز غیرقانونی بوده است.و این در حالی است که این روستا دارای کد روستایی و مجوز ساخت و ساز داشته و دور از دید نیروهای انتظامی نبوده است.اما در این سالها هیچ گونه اقدام و هشداری از سوی نیروی انتظامی در جهت مالکیت این زمینها صورت نگرفته است.
طبق گزارشات رسیده بدستمان زمینهای این روستا متعلق به شخصی بنام حاج عبدالغفور شاهوزی می باشد که سالها قرارگاه مرصاد بدنبال تصاحبی این زمینها بوده ،حتی به قیمت بسیار نازلی خواهان خرید این زمینها بوده است.اما آقای شاهوزی از فروش این زمینها به نیروهای مرصاد خودداری نموده است.این روستا بخاطر این که در منطقه سوق الجیشی شهر زاهدان قرار دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است بگونه ای که نقطه ای امن و در مسیر محور خروجی شهر زاهدان قرار دارد.
 پس از فروش 250 قطعه از این زمینها به مردم بلوچ طی مراحل قانونی ،هم اکنون که منازل مسکونی ساخته شده این روستا در طول این سالها به عدد بیش از 20 رسیده است ،نیروی انتظامی در اقدامی جنایتکارانه اقدام به تخریب منازل مردم نموده است.
 ساکنان این روستا بلوچ و از طوایف نارویی ،ریگی ،نهتانی،عالی زهی،براهویی،گمشادزهی،شاهوزهی،صفرزهی،کرد و…می باشند.
تنها دو باب منزل مسکونی بعلت اینکه ساکنان آن مانع از تخزیب منازل خود شده و اعلام داشتند اگر منازل ما را می خواهید تخریب کنید پی بهتر است ما را هم در زیر همین آوار دفن کنید ،از تخزب در امان مانده اند.اما هشداری مبنی بر تخلیه 2 روزه از سوی نیروی انتظامی گرفته اند.
سال گذشته درزمان تخریب  کمپین بلوچ  مصاحبه ای با یکی از ساکنان این روستا انجام داده چنین اظهار نموده از جنایت تخریب روستا در سحرگاه 6 دیماه_: وی در جواب سوال گزارشگر کمپین در مورد داشتن حکم تخریب گفت: “بله، حکم تخریب داشته اند از طرف محمد مرزیه دادستان زاهدان اما تا این لحظه هیچ هشداری به مردم محل ندادند و ناگهان برای تخریب آمده اند.”
این منبع افزود: “از بیست باب خانه بیشتر تخریب کردند هر چی در روستا بوده تخریب کردند به جز 2 باب خانه که داخل آنها خانواده بودند که هرکاری کردند بیرون نیومدن و گفتن اگرخانه های ما رو خراب می کنید رو سرمون خراب کنید. که به آنها هم این فرد ادامه داد: “روز بعد تخریب ساکنین روستا جمع شدیم و رفتیم مسجد مکی برای شکایت، ازمسجد به هر کسی زنگ میزدند هیچ کدام گردن نمی گرفت .
 تخریب منازل و غصب زمین های مردمان بومی در بلوچستان طی سالهای اخیر بصورت سیستماتیک با طرح به حاشیه راندن مردم و تغییر بافت جمعیتی شهرهای بلوچستان به نفع غیربومیان صورت گرفته و تاکنون چندین روستا در حاشیه شهر چابهار ،سراوان،خاش و زاهدان تخریب و زمین ها به نفع دولت و غیربومیان غصب شده است.
لینک گزارش_

غصب زمینهای بومی و تخریب روستاها در شهر های مختلف بلوچستان و واگذاری زمینها به ارگانها و افراد نظامی و غیربومی 

دولت در حالی ادعا می کند که این زمینها متعلق به منابع طبیعی و زمین شهری است که مردمان ساکن این روستاها سالهاست با مجوز شهرداری ،و دارا بودن امتیاز آب و برق داشته و روستاها داری پلاک روستایی می باشد.و یا روستاهایی مانند بله سر در چابهار با پیشینه بیش از سیصد سال تخریب و غصب گشته اند.
در مروخ سه شنبه، 23 آذر ماه 1395نیز بسیاری از منازل مردم در حاشیه شهر زاهدان در بلوار کشاورز بتوسط نیروهای انتظامی و شهرداری تخریب گشت.
صبح ۲۳ آذر ماه ماموران شهرداری با پشتیبانی نیروهای نیروهای انتظامی و امنیتی در حین تخریب منازل مردم اهلسنت بلوچ در خیابان کشاورز زاهدان با مردم این محل درگیر شدند

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here