پاسخ مجریان طرح توسعه سواحل مکران برای اشتغال مردم بومی؛ ما سرمایه گذار هستیم نه متعهد اشتغال!!

0
1121
 دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی چابهار گفته است: “درتوسعه سواحل مکران طرحی برای اشتغال بومیان منطقه در نظر گرفته نشده است.”
علی رضا اخوان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرده است در همایش 2 روزه توسعه سواحل مکران حضور داشته است و در این همایش “هیچ طرحی درخصوص اشتغال بومیان به میان نیامد”
اخوان که به عنوان مهمان در این همایش حضور داشته است گفته وی و شهردار سوران تنها سوال کننده در این رابطه بودیم، که کتبا سوال را مطرح کرده و سوألمان این بود که “چرا جذب و یا باروری نیروی کار بومی محلی در طرح های توسعه سواحل مکران دیده نمی شود؟”
پس از خواندن این سوال شهردار سوران پشت تریبو قرار گرفته و با معرفی کردن خود به عنوان یک نیروی بومی پرسش خود را دوباره تکرار کرده است. که دبیر جلسه در پاسخ گفته است “ما سرمایه گذار هستیم و نه متعهد اشتغال !!!!!!و میتوانیم سوال شما را بررسی کنیم”
این سخن در حالی است که طرح توسعه سواحل مکران بنا بر ادعای مسولین یک طرح ملی است و مستقیما با هدایت خامنه ای صورت میگیرد.
موضوع عدم استفاده نیروهای بومی در طرح های توسعه ای بلوچستان پیش از این نیز نمود پیدا کرده بود.  بطوری که شرکت هندی کومار تعداد زیادی از کارگران بلوچ مشغول در طرح های پتروشیمی این شرکت را از کار اخراج کرد. امری که واکنش های گسترده ای را در بین مردم بلوچ به همراه داشت.
 چهار بهاران ضمن انتشار این گزارش از وجود تبعیض در رفتار بین کارگران بلوچ و افغانی خبر داده و نوشته بود. “کارگران افغانی در بهترین امکانات رفاهی قرار دارند و کارگران بلوچ مشغول کار در بدترین اتاق ها هستند و حتی حقوق آنها به موقع پرداخت نمیشود.”
حال با تکرار این گونه رفتارها  و با توجه به تخریب گسترده منازل مردم بلوچ با بهانه حاشیه نشینی در شهر چابهار. و همچنین مواضع بسیاری از کنشگران سیاسی بلوچ که با استناد به گستردگی این تخریبها معتقد هستند، حاکمیت در صدد تغییر بافت جمعیتی و مذهبی شهرهای استراتژی و مهم بلوچستان میباشد.
روشن نیست منافع مردم  بلوچ در طرح های بزرگ و پر سر و صدای توسعه سواحل مکران در زیر سایه برخوردها و رفتارهای حاکمیت نسبت به این مردم و همچنین نگاه های مردد فعالان سیاسی بلوچستان چه خواهد بود.
اما آنچه در حال حاظر مشخص و واضح است این میباشد که مردم  بلوچ از وجود این طرح ها نتنها منافعی نبرده اند بلکه به بهانه ایجاد زیرساختهای چابهار خانه های کپریشان تخریب شده است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here