ملوانان گروگان گرفته و فراموش شده بلوچ برای نجات خود درخواست کمک کردند

30
2420
بنا بر ویدیوی کوچکی که در فضای مجازی منتشر شده است ملوانان اهلسنت بلوچ از حاکمیت میخواهند برای نجات آنها اقدام کند.
این ویدیو که ظاهرا از سوی دزدان دریایی در تاریخ 26 دسامبر 2016 یعنی حدود یک ماه پیش ضبط شده و امروز بدست عدالت نیوز رسیده است. چهار تن از ملوانان گروگان گرفته شده بلوچ با نام های “ابراهیم بلوچ نیا، جلال دهواری، عبدالله نوهانی و محمد شریف پناهنده” پس از معرفی خود از حکومت ایران و همچنین خیرین ایرانی میخواهند به آنها برای آزادی از دست دزدان دریایی کمک کنند.
این ملوانان بلوچ که در زمان دستگیری توسط دزدان دریایی 21 نفر بوده اند حدود دو سال پیش به گروگان گرفته شده اند.
در طول این مدت چهار تن از این افراد توانسته اند از دست دزدادن فرار کنند و تعدادی نیز بشکل فجیعی غالبا بر اثر شکنجه و تشنگی جان خود را از دست داده اند و از سرنوشت تعدادی از آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.
آخرین خبرهای منتشره از این صیدان بلوچ حکایت از آن داشت که هشت نفر از آنها هنوز در دست دزدان دریایی اسیر هستند و دزدان دریایی آنها را به دو گروه چهار نفره بین خود جهت دریافت پول تقسیم کرده اند.
مسولین حاکمیت پس از گذشت حدودا دو سال از بازداشت این شهروندان بلوچ و پس از آنکه اخبار بگروگان گرفته شدن آنها در فضای مجازی بازتاب گسترده ای پیدا کرده بود نسبت به گروگان شدن آنها واکنش نشان دادند.
اعضای خانواده این افراد که از اقشار فرو دست جامعه میباشند در مرحله نخست مصاحبه های خود گفته بودند در مراجعه های خود به سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای حکومتی به آنها گفته شده است که گروگان شدن عزیزان آنها ربطی به این نهادها و ارگانها ندارد!
اما پس از آنکه موضوع به گروگان گرفته شدن این ملونان بلوچ بصورت وسیعی منتشر شد مسولان حکومتی ادعا کردند که از این موضوع اطلاعی نداشته اند.
استاندار یکی از مسولانی بود که ادعا میکرد از این موضوع اطلاعی نداشته است، وی ضمن اینکه گفته بود این موضوع را در وزارت خارجه و نهادهای امنیتی مطرح کرده است مدعی شده بود به زودی در این رابطه اخبار خوبی منتشر خواهد شد.
اما پس از گذشت مدتها از این ادعای علی اوسط هاشمی خبری از آزادی ملوانان بلوچ نشد.
بسیاری از کنشگران بلوچ حاکمیت را متهم میکنند که با صدور مجوز برای کشتی های ترال جهت صید در سواحل مکران عملا صنعت صیادی را در مناطق دریایی بلوچستان از بین برده است به همین جهت صیادان بلوچ مجبور هستند هزاران مایل دورتر با وجود خطرهای فراوان به سواحل کشورهای دیگر جهت صیادی بروند.
علاوه بر این فعالین بلوچ از مسولین حکومتی میپرسند آیا این صیادان بلوچ ایرانی نیستند؟ آنها همچنین میپرسند اگر این کسانی که اکنون به گروگان گرفته شده اند از افراد غیر بومی و وابسته به نهادهای انتظامی و امنیتی میبودند نیز چنین برخوردی  با آنها صورت میگرفت؟
حاکمیت در جریان گروگان گرفته شدن پنج مرزبان توسط سازمان جیش العدل تبلیغات و تحرکات بسیاری را جهت آزادی آنها انجام داد و در نهایتا با بهره گیری از میانجیگری ریش سفیدان و علما آنها را آزد کرد.
اما تاکنون هیچ یک از تلاشهای صورت گرفته در راستای آزادی مرزبانان برای آزادی ملوانان اهلسنت بلوچ صورت نگرفته است. بصورتی که تا کنون حتی صدا و سیما در شبکه های کشوری این موضوع را پوشش نداده است.
کنشگران بلوچ با استناد به این نوع برخوردهای حاکمیت میگویند ارزش جان شهروندان در ایران بر اساس وابستگی آنها به حاکمیت سنججیده میشود نه با تابعیت آنها.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here