تعرفه برق ایرانشهر و سرباز باید طبق مناطق گرمسیر محاسبه شود

0
1025

یکی از دغدغه های اصلی مردم جنوب استان مخصوصا شهرستانهای سرباز و ایرانشهر تعرفه بالای برق و صدور قبض های به اصطلاح نجومی برای مشترکین این دو شهرستان میباشد که هر از چندگاهی در محافل عمومی و فضای مجازی مورد نقد وبررسی قرار میگیرد، رطوبت یا به اصطلاح شرجی، بهمراه درجه هوای بالا در این شهرستانها باعث روی آوردن مردم به استفاده از لوازم سرمایشی نظیر کولرهای گازی و اسپیلت میگردد که هر دو آنها جزء لوازم پرمصرف انرژی بحساب می آیند که اصلی ترین عامل در بالا بردن تعرفه برق برای مشترکین این شهرستانها میباشد.
طبق طبقه بندی وزارت نیرو، کمترین تعرفه برق به مناطق گرمسیری ۱ تعلّق میگیرد که حد مجاز مصرف میانگین این مناطق تا ۳۰۰۰ کیلو وات ساعت در ماه تعیین شده است (به این معنی که تا ۳۰۰۰ کیلو وات ساعت در ماه، تعرفه مشترکین این مناطق طبق تعرفه گرمسیری ۱ محاسبه میگردد).
استانها و شهرستانهای را که تعرفه برق آنها گرمسیری ۱ میباشد عبارتند از:
گرمسیری ۱:
– کلیه شهرهای استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و شهرستانهای چابهار و کنارک و شهرستان دهلران
بمدت ۹ ماه در سال
(از اول فروردین تا پایان آذر ماه)

– شهرستانهای دوگنبدان و لیکک
بمدت ۷ ماه در سال
(۱۶ فروردین تا ۱۵ آبان)

– شهرستان‌های لامرد و مهر، جیرفت، کهنوج، قلعه گنج، عنبرآباد، رودبار جنوب، منوجان و بخش فاریاب
بمدت ۷ ماه در سال
(اول فروردین تا پایان مهر)

– شهرستان‌های مهران، دره‌شهر و آبدانان و شهرستان نیک‌شهر
بمدت ۶ ماه در سال
(اول اردیبهشت تا پایان مهر)

– شهرستان لارستان، خنج و گراش
بمدت ۵ ماه در سال
(اول خرداد تا پایان مهر)

– شهرستان‌های ایرانشهر و سرباز و قیر و کارزین و فراشبند
بمدت ۳ ماه در سال
(از اول خرداد تا پایان مرداد)

– شهرستان های کازرون، خشت و کمارج و جهرم، داراب و زرین دشت
بمدت ۲ ماه در سال
(اول مرداد تا پایان شهریور)

سوالی که به ذهن اکثر مخاطبان میرسد اینست: ملاک و معیار انتخاب مناطق گرمسیری درجه ۱ توسط وزارت نیرو چه میباشد؟
جواب: دو عامل درجه گرما و میزان رطوبت در وضع تعرفه های برق توسط وزارت نیرو برای مناطق گرمسیری درجه ۱ مدنظر میباشد.

در این نوشته سعی خواهم کرد ابتدا میزان رطوبت و درجه هوای استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان و شهرستانهای چابهار و کنارک را که بیشترین مدّت زمان برای تعرفه برق مناطق گرمسیری۱ را شامل میشوند (بمدت ۹ ماه در سال)، مورد بررسی قرار داده و سپس با میزان رطوبت و گرمای شهرستانهای سرباز و ایرانشهر مورد مقایسه و بررسی قرار داده و در نهایت این داده و آمارها را کنار هم قرار خواهیم داد و قضاوت را به دوستان و مسولین امر واگذار خواهیم کرد.

۱- استان هرمزگان:
استان هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است و اقلیم آن تحت تاثیر آب و هوای نیمه بیابانی و بیابانی قرار دارد هوای نوار ساحلی در تابستانها بسیار گرم و مرطوب است و گاهی نیز دمای آن از ۵۲ درجه سانتیگراد تجاوز می کند . دمای متوسط سالانه این منطقه در حدود ۲۶/۵ درجه سانتیگراد است . از ویژگیهای آب و هوایی استان هرمزگان ، یک فصل طولانی گرم و یک فصل کوتاه خنک است . فصل گرم همراه با هوای شرجی ۹ ماه به درازا می کشد.( منبع سایت هواشناسی کشور)
میانگین درصد رطوبت در استان هرمزگان به ۶۴/۸ درصد میرسد.

۲-استان بوشهر:
در ۶۳ روز از این مدت درجهٔ‌ حرارت بین ۴۰ تا ۵۰ درجه است.
در ماه‌های خرداد و تیر دمای بیش از حد گرم و رطوبت شدید هوا که به علت شرایط خاص جوی به حالت اشباع می‌رسد، هوای دم کرده و کم تحرکی به وجود می‌آورد که در اصطلاح محلی به «شرجی» معروف است و تحمل آن بسیار دشوار است. میزان رطوبت نسبی تقریباً در تمام مدت سال یکنواخت است و معدل سالیانهٔ آن ۷۱ درصد است.(منبع سایت هواشناسی کشور)

۳- استان خوزستان:
دراستان خوزستان ، نزدیک به ۷ ماه از سال ( ازنیمه فروردین تا نیمه آبان ) متوسط درجه حرارت هوا، ۳۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر است وحداکثر آن در فصل تابستان به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد میرسد.
میانگین رطوبت شهرهای خوزستان نظیر اهواز ۵۶ درصد، بستان ۴۵ درصد و گتوند با ۳۹ میباشد. میانگین درصد رطوبت در کل استان خوزستان بین ۶۰ تا ۷۱ درصد میباشد.

۴- درصد میزان رطوبت هوا در شهرستانهای کنارک و چابهار بین ۵۷ تا ۸۷/۶ درصد میباشد که البته رطوبت شهر کنارک در روزهای از سال تا ۹۸ درصد هم میرسد(منبع سایت نیروی دریایی ارتش).
حداقل دما در شهرستانهای چابهار و کنارک ۱۹ و میانگین سالانه دمای این شهرستانها در سال ۲۶ درجه و میانگین درصد رطوبت این دو شهرستان ۷۲/۳ درصد میباشد.

۵- شهرستان سرباز:
میزان و میانگین درجه دمای سالیانه و میزان رطوبت شهرستان سرباز را طبق سایت هواشناسی کشور مرور میکنیم:
از آنجا که شهرستام سرباز، در عرض جغرافیایى پایینى قرار دارد، در تابستان اشعه خورشید در این بخش تقریباً بصورت عمود مى ‏تابد که این امر موجب گرماى زیاد هوا در تابستان و اعتدال سرما در فصل زمستان میگردد.
حداکثر مطلق درجه حرارت، ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد در تابستان، و حداقل مطلق در بعضی از مناطق آن ۱- درجه سانتیگراد در زمستان میباشد. بطورکلى میتوان گفت که حداکثر درجه حرارت در ماههاى فروردین تا مهر میباشد و حداقل آن مربوط به ماههاى آبان تا اسفند است. گرمترین ماه، تیر با میانگین ۴۸درجه سانتیگراد و سردترین ماه، بهمن با ۱۷ درجه سانتیگراد مى ‏باشد. اختلاف دما در شبانه‏ روز تقریباً زیاد است و به ۱۰ درجه سانتیگراد می‏رسد. و در زمستان سرماى خشکى غلبه دارد. میانگین درجه گرمای شهرستان سرباز در سال ۲۶ درجه میباشد.
رطوبت این شهرستان، تحت تأثیر بادهاى موسمى در تابستان و بادهاى غربى در زمستان است. میزان رطوبت نسبى نیز در فصول مختلف، متغیر است در شهریور ۶۶/۲ درصد و مرداد ۶۴/۲ درصد و بیشترین درصد رطوبت مربوط به بهمن ماه با ۶۸/۷ و کمترین درصد رطوبت مربوط به اردیبهشت ماه با ۴۴ درصد و میانگین رطوبت شهرستان سرباز در طول سال ۶۴/۲ میباشد.

۶- شهرستان ایرانشهر:
در تابستان حداکثر حرارت به ۵۱ درجه سانتیگراد می‌رسد.ایرانشهر یکی از گرمترین شهرهای استان و حتّی کشور بحساب می اید. درصد رطوبت نسبی سالیانه ایرانشهر بین ۹۵-۵۰ درصد و به میانگین حدود ۷۲ درصد در سال میرسد.
بیشترین درجه گرمای هوا در ایرانشهر مربوط به ماه تیر میباشد که به ۵۱ درجه بالای صفر می‌رسد. کم‌ترین حد دمای در ماه‌های آذر و دی میباشد.میانگین حداقل دمای سردترین ماه سال بین حدود دوازده تا سیزده درجه سانتی‌گراد متغیر است و میانگین درجه گرمای شهرستان ایرانشهر در سال ۲۶/۵ میباشد.(منبع سایت هواشناسی کشور)

مقایسه درجه گرما و رطوبت:
استان هرمزگان:
حداکثر دما ۵۲ درجه سانتیگراد
میانگین سالانه دما ۲۶/۵ درجه
میانگین درصد رطوبت سالانه ۶۴/۸

بوشهر:
حداکثر دما ۵۰ درجه سانتیگراد
میانگین سالانه دما ۲۷ درجه
میانگین درصد رطوبت سالانه ۷۱

خوزستان:
حداکثر دما ۵۰ درجه سانتیگراد
میانگین سالانه دما ۳۰ درجه
میانگین درصد رطوبت سالانه ۶۵

چابهار و کنارک:
حداکثر دما ۴۱ درجه سانتیگراد
میانگین سالانه دما ۲۶ درجه
میانگین درصد رطوبت سالانه ۷۲/۳

شهرستان سرباز:
حداکثر دما ۵۰ درجه سانتیگراد
میانگین سالانه دما ۲۶ درجه
میانگین درصد رطوبت سالانه ۶۴/۲

شهرستان ایرانشهر:
حداکثر دما ۵۱ درجه سانتیگراد
میانگین سالانه دما ۲۶/۵ درجه
میانگین درصد رطوبت سالانه ۶۱/۳

اگر مقایسه ای بین داده های آماری بین استانهای هرمزگان، بوشهر، خوزستان و شهرستانهای چابهار و کنارک با شهرستانهای ایرانشهر و سرباز داشته باشیم متوجّه میشویم درجه گرما و درصد رطوبت شهرستانهای ایرانشهر و سرباز، شباهت آماری بسیار نزدیکی با استانهای فوق الذکر دارند.
جا دارد از پیگیری های جناب مهندس دهقانی و دکتر محمد سعید اربابی نمایندگان محترم اسبق مجلس شورای اسلامی که پیگیری های را در خصوص گنجاندن سه ماه از ماههای سال جهت محاسبه تعرفه گرمسیری۱ ( خرداد، تیر و مرداد) برای این دو شهرستان انجام داده بودند تشکّر کرد.
با توجه اینکه تغییر تعرفه این دو شهرستان نیاز به پیگیری از مرکز و در سطح وزارتخانه و وزرا دارد لذا از نماینده محترم جناب دکتر امینی فرد انتظار میرود پیگیری ها و مکاتباتی را با وزیر محترم نیرو در جهت افزایش مدّت زمان تعرفه گرمسیری۱ این دو شهرستان از سه ماه به هفت ماه (اردیبهشت تا آبان) انجام دهند تا مردم این دو شهرستان به آنچه را که حقوق مسلّم آنان است، برسند.
انشاا….

منصور رییسی- شهروندی از شهر راسک

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here