گورخوابی در بلوچستان همچنان پابرجاست

0
1167
فرماندار زابل با بیان اینکه گورخوابی همچنان در زابل پابرجاست، گفت: علی رغم اینکه تعداد این افراد کاهش یافته است اما به دلیل ازدیاد این افراد این مسئله همچنان در زابل وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، در روز های اخیر پس از انعکاس گسترده مسئله گورخوابی در کشور این پایگاه خبری نیز با انتشار خبری با عنوان “چشمانی که به گورخوابی دیار دریا و کویر بسته ماند” از وجود این مسئله در سال های اخیر در استان خبر داد.

در تماسی که خبرنگار اجتماعی عصرهامون جهت پیگیری بیشتر این موضوع با هوشنگ ناظری فرماندار زابل که یکی از متولیان این مسئله در سال های اخیر بود داشت، وی با بیان اینکه 2 سال پیش مسئله گورخواب ها در زابل طرح موضوع شد، افزود: به همت تعدادی از افراد اقداماتی را در سطح این شهرستان انجام دادیم که احداث اردوگاه نیاتک یکی از این موارد است.
وی ادامه داد: قبل از احداث اردوگاه نیاتک کارتن خواب ها به تله سیاه منتقل می شدند اما با توجه به پیشنهادی که به استاندار داده و ایشان نیز در جلسات استانی مطرح کردند این اردوگاه نیز به عنوان اردگاه معتادین در اختیار فرمانداری زابل گذاشته شد .
ناظری تصریح کرد: در طی 8 دوره تعداد 70 نفر از این افراد از سطح شهر جمع آوری و به اردوگاه یا همان مرکز ترک اعتیاد نیاتک منتقل و ترک داده شدند.
فرماندار زابل ویژگی این طرح را اشتغالزایی برای این افراد خواند و گفت: احداث این اردوگاه سبب شد که تنها صرف درمان این افراد نباشد و با توجه به شرایطی که هر فرد داشت در خصوص آموزش، اشتغال و اسکان و ازدواج فرد نیز اقداماتی انجام شد.
وی با بیان اینکه بالای 60 درصد این افراد سلامت خود را کسب کرده و به آغوش خانواده برگشته اند، خاطر نشان کرد: مراکزی را نیز به عنوان خانه های بهبودی آماده کرده ایم که افرادی که از سوی خانواده هنوز طرد هستند تا زمانی که خانواده پذیرای آن ها باشد در این محل سکونت داشته باشند.
ناظری از آموزش تراش سنگ زنیتی، چرم سازی، خیاطی، چرم دوزی، فرش بافی، قالبی بافی و گلیم بافی خبر داد و گفت: این اقدامات توسط خیرین انجام شده و یک دستگاه علوفه و دستگاه تولید موزائیک نیز از سوی خیرین اهدا شده است.
وی بیان کرد: قرار است با تشکیل تعاونی هایی این افراد را در آنجا به کار گیری تا سهام دار شوند.
فرماندار زابل با بیان اینکه این پدیده نامبارک و شوم به شکلی تحت کنترل قرار گرفته است، تصریح کرد: با این حال این موارد همچنان کفاف نمی دهد .
وی در ادامه از سفر و بازدید 2 تن از کارشناسان مبارزه با مواد مخدر تهران و رئیس مبارزه با مواد مخدر استان از زابل خبر داد و گفت: براساس بررسی های این کارشناسان زابل در این مسئله خوب ورود کرده است.
ناظری با بیان اینکه مسئله گورخوابی همچنان در زابل پابرجاست، افزود: فرمانداری مجوز شرعی نیاز دارد تا گورهایی که مخروبه است و توسط این افراد استفاده می شود تخریب نماید.
وی در ادامه یکی از مسائلی را که سبب شد تا مسئله گورخواب ها به گوش مسئولین نرسد، انعکاس کم رسانه ها دانست و افزود: مجموعه رسانه های استان در این قضیه کوتاهی کردند با اینکه این موضوع دو سال پیش مطرح شد می توانست انعکاس های بیشتری داده شود اما جز یکی دو پایگاه خبری استان کسی به این مسئله نپرداخت.
وی مسئله بعدی را مرکزمحوری و مرکز نگری برخی مسئولین دانست و اظهار داشت: این مسئله باعث شده تا موضوع گورخواب های پایتخت پررنگ تر جلوه کند در حالی که توجه به حاشیه ها سبب می شود تا این مسائل در شهرهای بزرگ دیگر کنترل و اتفاق نیفتد.
فرماندار زابل در پایان گفت: امیدواریم هر چه سریعتر این پدیده ناپسند گورخوابی که در شان مردم منطقه نیست ساماندهی و کنترل شود.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here