نگاهی گذرا به پاره ای از مسائل بلوچستان

0
826
 مسایل و مشکلات بلوچستان به قدری فراوانند که نمی توان آن را در یک مقاله یا کتاب نوشت ولی بنده سعی می کنم فقط اشاره ای به چند مشکلات مهم داشته باشم.
1- مساله نخست مشکل جغرافیا یا تغییرات جغرافیایی بلوچستان است که بخشهایی از خاک و ملت عزیز این خطه به استانهای دیگر ضمیمه شده و باعث استحاله فرهنگی و فکری گردیده است همچنین کوچ دادن غیربومی ها به این استان و تصاحب اراضی و مشاغل در این راستا صورت می گیرد.
 2- مشکل دیگر سلب آزادی های مذهبی و ملی ملت بلوچ است که متاسفانه فشارهای مذهبی فراوانی بر این قوم تحمیل شده و از نظر مذهبی مورد هجمه و ظلم و بی عدالتی و توهین واقع گردیده و برنامه های متنوعی برای ضربه زدن به مذهب بلوچ و ویژگیهای فرهنگیش از سوی حاکمیت طراحی و اجراء شده است و در این زمینه قوم بلوچ تلفات سنگینی با از دست دادن نخبگان وتحت فشار قرار گرفتن آنها و.. متحمل شده است.
 3-  کشتار ملت بلوچ به صورت گسترده به شکل اعدامهای دسته جمعی و انفرادی و برنامه ریزی شده و بمباران مناطق و پرونده سازی و ترور و…. صورت گرفته است.
 4- تبعیض و تحقیر باتمام انواعش بر این ملت اعمال شده است و یک استعمار واقعی در بلوچستان صورت گرفته است.
 5- حق آزادی بیان از این ملت سلب شده به طوری که درظرف سی و هفت سال گذشته به این ملت هیچ اجازه ای جهت حضور در تجمعات و تظاهراتهای مسالمت آمیز و بیان مشکلات آن بدون تهدید و ترس داده نشده است.
 6- به آموزش زبان بلوچی هیچ اعتنائی نشده و عملا فرزندان بلوچ از حق مسلم و طبیعی تحصیل به زبان مادری خود محروم نگه داشته شده اند
7-  از نظر آموزشی ملت بلوچ درتمام مقاطع تحصیلی بابرنامه های آشکار و پنهان عقب و محروم نگه داشته شده است. از نظر اقتصادی و درآمد مالی بابرنامه های خاص، زمینه های محرومیت و سوق یافتن بلوچ به شغلهای کاذب و محرومیت از اقتصاد کافی و قرارگرفتن در فقر مطلق و عدم اشتغال در ادارات دولتی و شغلهای ثابت توسط هیئت حاکمه فراهم گردیده است.
 8-  اراضی بلوچ ها درسطح گسترده ای به بهانه های اراضی ملی و… تصاحب گردیده و به غیربومیان واگذارشده یا توسط باندها و ارگانهای قدرتمند و تاثیر گذار به تملک درآمده است و مثل اراضی شمال زاهدان و اطراف چابهار و باهوکلات، ایرانشهر ، زاهدان ،خاش و میرجاوه میرجاوه و دیگر شهرها.
 9-  ایجاد دو دستگی در اقوام و طوایف بلوچ و به راه افتادن جنگهای داخلی و کشتار جوانان و بزرگان به بهانه های اختلافات ملی یکی از شگردهای حکام بوده و هست.
 10- عدم رسیدگی به بلوچستان درجهت پزشکی و آموزشی و خدمات رسانی مثل جاده سازی و گازریانی وتوسعه و اشتغال و …. یکی از دستاوردهای نظام حاکم بوده است.
11- به یغما بردن و چپاول کردن منابع و درآمدهای هنگفت استان توسط مرکزنشینان کشور از جمله معادن مختلف به ویژه طلای خاش و میرجاوه، درآمدهای مرزی و گمرکی و دریایی و… یکی دیگر از ستمهای نابخشودنی در قبال بلوچ و بلوچستان بوده است .
 12- با دیوار نمودن مرز و قطع ارتباط مردم بلوچ باخانواده ها و خویشاوندانشان درآن سوی مرزها و عدم دسترسی به اراضی و املاکشان درآن سوی مرزها بلوچستان عملا به زندانی بزرگ تبدیل شده است.و تنها منبع درآمد مردم که از راه مرز می باشد مسدود شده است.
 13- با حاکم کردن جو نظامی و امنیتی بر بلوچستان مردم بلوچ به اشکال مختلف توسط ارگانهای گوناگون مورد ظلم و ستم و کشتار واقع می شوند در این راستا هزاران جوان بلوچ کشته و مجروج و بی کار شده اند هزاران زن بیوه و هزاران کودک یتیم شده اند و هیچ پناهگاهی برای شکایت و دادخواهی در بلوچستان وجود ندارد.
 14-به بلوچها حق تعیین سرنوشتشان توسط خودشان داده نشده : به ملت بلوچ اعتماد نشده وبه آنها به چشم شهروند درجه دوم و سوم نگاه می شود.
 15- شناسنامه های بیش از دهها هزار نفر بلوچ مصادره و باطل اعلام شده و به عنوان و اتهام پاکستانی یا افغانی از سرزمین آبائی شان اخراج شده اند.
 16- بلوچ تاکنون اجازه تشکیل هیچ حزبی و تاسیس روزنامه و رسانه ای مستقل و آزاد را نیافته است.
 17- متاسفانه جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری درباره مشکلات بلوچ و بلوچستان کاملا بی تفاوت بوده و هستند.
انس بلوچ

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here