بلوچ‌ها از حق اجاره کردن خانه در منطقه نفتی عسلویه محروم شدند

0
878

دادگستری بیدخون عسلویه با “مهاجر” خواندن کارگران بلوچ و متهم کردن آنان به توزیع مواد مخدر، به مشاورین املاک و ساکنان محلی منطقه دستور داد، منازل مسکونی و اماکن تجاری در اختیار آنها قرار ندهند.

بنا به گزارش کمپین فعالین بلوچ، کلانتری 12 منطقه بیدخون عسلویه بیلبوردی در این منطقه نصب کرده که در آن، براساس دستور “مقام قضائی” مشاورین املاک و ساکنان محلی را از واگذاری منازل مسکونی و واحدهای تجاری به “مهاجرین بلوچ” منع کرده و تهدید کرده در صورت تخلف با آنها “برخورد قضائی” خواهد شد.

کمپین فعالین بلوچ گزارش کرده که به دلیل بیکاری در استان سیستان و بلوچستان، صدها نفر از اهالی این استان در مجتمع‌های پتروشیمی، کارخانجات و کارگاه‌های منطقه عسلویه مشغول به کار هستند.

عبدالستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در این‌باره گفت:” تبعیض غیرقانونی و ناروایی بر علیه کارگران بلوچ در عسلویه همواره وجود داشته، اما اکنون مقامات امنیتی و قضایی هیچگونه ابائی از علنی کردن این نوع تبعیضات ندارند. کارگران بلوچ تنها گروه ایرانی هستند که با آنها همانند مهاجرین افغان رفتار می‌شود و دستمزدشان کمتر از بقیه کارگران ایرانی است.”

دوشوکی تاکید کرد: ” هزاران کارگر از استان‌های دوردست کشور برای کار در پروژه‌های مختلف بندر چابهار و دیگر نقاط استان سیستان و بلوچستان به این استان آمده‌اند و مشغول کار هستند و نه تنها بر علیه آنها هیچ‌گونه تبعیضی صورت نمی‌گیرد، بلکه در مقایسه با نیروی کار بومی، از امتیازات و امکانات بیشتری برخوردار هستند. در حالیکه بلوچ‌ها در خارج از استان خویش عامدانه قربانی تبعیض و توهین هستند. “

به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران، کارگران بلوچ در پیاده‌‌رو‌ها و پارک‌ها بر روی کارتن می‌‌خوابند و یا در گروه‌های 18-20 نفری یک اتاق را بدون هیچ امکاناتی اجاره می‌کنند که در این صورت هرکدام باید ماهانه 120 هزار تومان کرایه بپردازند.

سال گذشته بیش از 200 کارگر بلوچ شاغل در منطقه آزاد تجاری – صنعتی عسلویه با ارسال طوماری به رئیس جمهوری ایران، خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند، اما گویا تا کنون جواب دریافت نکرده‌اند.

بیدخون روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان عسلویه در استان بوشهر در جنوب ایران قرار دارد که در 5 کیلومتری شرق عسلویه واقع شده‌است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here