نوجوان 12 ساله کورد قربانی مین، به علت وخامت اوضاع به بیمارستان سینای تهران منتقل شد

0
942

خسارات جانی ناشی از انفجار مینهای تازه کشت شده و نیز مینهای برجای مانده از جنگ هشت ساله بین ایران و عراق در کوردستان هر روز بیش از پیش افزایش می یابد، این خسارات بویژه در مناطق مرزی که طی سه سال گذشته، رژیم ایران مینهای تازه ای را در این مناطق کشت نموده است، افزایش چشمگیری داشته است. طی دو روز، دو کولبر کورد بر اثر انفجار این مینها مجروح شده اند.

مروفایتی: “شایان فرجی”، فرزند کمال،  اهل روستای ”ژنین“ از توابع شهر سروآباد و ساکن شهر سنندج، بر اثر ، انفجار مین در روستای پیچون از توابع منطقه کلاترزان در روز جمعه، 11 مای 2018 برابر با 21 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، از ناحیه هر دو دست دچار نقص عضو شده و چشم چپ او نیز به شدت آسیب دیده و شنوائی اش را نیز به مقدار قابل توجه و نگران کننده ای از دست داده است.

این نوجوان 12 ساله کورد در انفجار مین بجا مانده از بازمانده‌های پایگاه مزدوران رژیم در کردستان دو دست و یکی از چشمانش را از دست داد، وی اینک به علت محامت اوضاع، به بیمارستان “سینا”ی تهران منتقل شده است.

بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، شایان فرجی اینک از لحاظ تنفسی نیز با مشکل حادی روبرو شده است و چشم چپش را به طور کامل از دست داده است و چشم چپش نیز به طور کامل به نور حساس شده است و قدرت تحمل روشنائی را ندارد.

اخبار بیشتر در رابطه با انفجار مین طی سال جدید شمسی در شرق کوردستان:

  • روز دوشنبه 30 آپریل برابر با 10 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، یک سرباز کورد اهل شهرستان بیجار بنام “محمدرضا سالاوندیان”، بر اثر انقجار مین در نقطه صفر مرزی شهرستان سقز، دچار نقص عضو شد. بنا بر گزارش رسیده، وی از ناحیه پای راست دچار نقص عضو شده است و پای راست خود را به طور کامل از دست داده است.
  • چند روز قبل از آن، یک سرباز وظیفه کورد اهل روستای “دربکه” از توابع شهرستان پیرانشهر به نام “ع. محمودی” بر اثر انفجار مین در شهرستان قصرشیرین از توابع استان کرماشان، بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داد. این سرباز کورد در حالی قربانی انفجار مین شده است که تنها دوماه از خدمت اجباری سربازی وی باقی مانده بود.
  • بر اثر انفجار مین در صبح روز یکشنبه 22 آپریل برابر با 2 اردییبهشت ماه 1397 شمسی در روستای بیشکان در شهرستان سرپل ذهاب در استان کرماشان، دو شهروند کورد بنامهای سعید میری و هادی مرادی، بشدت مجروح شده اند.
  • شب یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1378 شمسی برابر با 13 مای 2018، یک شهروند کولبر کورد اهل شهرستان پیرانشهر بنام “رحمان رسولی آذر”، فرزند خالد، اهل روستای “گولاوی” از توابع شهرستان پیرانشهر بر اثر انفجار مین در نزدیکی روستای “دستاره” از توابع شهرستان پیرانشهر به شدت مجروح شده است.این کولبر کورد، جهت مداوای پزشکی به بیمارستان هولیر در اقلیم کوردستان منتقل شده است و میزان جراحت وی عمیق اعلام شده است.

ایران از آندسته کشورهائی است که تاکنون به کنوانسیون “اوتاوا” نپویسته است. این در حالیست که، تاکنون ۱۶۴ کشور موافقت خود را با “کنوانسیون اوتاوا” برای ممنوعیت مین‌های ضدنفر اعلام کرده‌اند.

بیشترین میزان خسارتهای جانی و مالی ناشی از انفجار مین در ایران در کوردستان می باشد.