در ادامه خودکشیها در کوردستان، یک جوان کامیارانی نیز خودکشی کرد

0
1558

موج گسترده ای از خودکشیها طی سال جدید شمسی شرق کوردستان را دربر گرفته است. تاکنون بیش از 16 تن از شهروندان کورد خودکشی کرده اند که اخبار برخی از انان به دلیل نامشخص بودن هویت افراد منتشر نشده است.

مروفایتی: در ادامه موج جدید خودکشی ها در شرق کوردستان که بیشتر به مشکلات اقتصادی و نبود امید به زندگی برمی گردد، یک جوان کامیارانی نیز خودکشی کرد. این پانزدهمین مورد از خودکشی ها در شرق کوردستان است که در مرکز امار سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، طی دو ماه اول سال جدید شمسی ثبت شده است.

بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، روز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1397 شمسی برابر با 17 مه 2018، یک جوان اهل روستای “لونی سادات”، از توابه شهرستان کامیاران به نام “آرمین قبادی”، خودکشی نموده است.

برخی از خبرگزاریهای حقوق بشری، خودکشی دو دختر جوان کورد را نیز اعلام کرده اند که به دلیل مشخص نبودن هویت این افراد، سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، اخبار مربوط به آنها را منتشر نکرده است.

از سوی دیگر، یک شهروند 70 ساله کورد اهل محله “تازه آوا”ی شهرستان مریوان با هویت “امین محمودی”، مشهور به “امین نخشه”، صبح روز دوشنبه 14 مای 2018 برابر با 24 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، از طریق حلق آویزی به زندگانی خویش خاتمه داده است.

گزارش بیشتر از خودکشی ها در شرق کوردستان طی سال جدید شمسی:

  • مریم افراسیابی، مادر شاعر سرشناس کورد ایلامی “حسین باقری”، مشهور به “ژاکان باران”، روز جمعه 5 مارس 2018 برابر با 15 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، بر اثر فشارهای مکرر وزارت اطلاعات و افراد موسوم به “سربازان گمنام امام زمان” که ساخت روانی این خانواده را مختل نموده اند، با خودن قرص برنج به حیات خود خاتمه بخشیده است. خودکشی مریم افرسیابی، مادر “ژاکان باران” در حالی صورت می گیرد که وزارت اطلاعات علاوه بر بازداشت قبلی این شاعر کورد و نیز تهدید به قتل وی، مرتبا اعضای این خانواده را احضار و تهدید کرده است و این روند تاکنون نیز ادامه دارد.
  • این در حالیست که طی مدت گذشته، نیشتمان حسین پناهی، خواهرزاده افشین و رامین حسین پناهی نیز با انتشار خبر احتمال اعداو زودرس رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام از طریق حلق آویزی به حیات خود خاتمه بخشیده است.
  •  روز شنبه 28 آپریل برابر با 8 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، یک دختر 14 ساله کورد اهل محله “رحیم آباد” شهرستان اشنویه با هویت “آشنا محمودی”، از طریق حلق آویزی به زندگی خویش پایان داده است.برخی از منابع خبری در کانال اجتماعی تلگرام نوشته اند که این دومین بار بوده است که این دختر نوجوان کورد اقدام به خودکشی نموده است.
    • صبح روز سه شنبه 24 آپریل برابر با 4 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، یک شهروند کورد با هویت “هیرو صدقی”،  40 ساله، اهل شهرستان بوکان و مادر دو فرزند (یک پسر و یک دختر) با پرتاب نمودن خود از طبقه سیزدهم آپارتما محل سکونت خود در شهرستان تبریز به زندگی خود خاتمه داد. وی، پس از مشاجره با شوهرش تصمیم به خودکشی گرفته و با پرتاب نمودن خود از طبقه سیزدهم محل سکونتش در تبریز به زندگی خود خاتمه داده است.
    • روز پنج شنبه مورخ ۳۰ فروردین، یک شهروند زن اهل شهرستان مریوان، بنام “پاییزه ایبراهیمی” خودکشی کرد. علت خودکشی این شهروند کورد؛ مشکلات خانوادگی خودکشی کرده است.
    • روز سه شنبه 17 آپریل 2018 برابر با 28 فروردین ماه 2718 کوردی (1397 شمسی)، “دارا محمدی”، فرزند ابوبکر، 27 ساله و اهل محله کوثر شهرستان مریوان، از طریق حلق آویزی به حیات خود خاتمه داد. علت خودکشی این جوان 27 ساله کورد نیز مانند بیشتر خودکشی ها در کوردستان نامشخص است.
    • یک شهروند زن کورد اهل شهرستان بوکان با نام اختصاری “م.ص”، 30 ساله و متاهل، شب یکشنبه 1 آپریل 2018 برابر با 12 فروردین 1379 شمسی (2718 کوردی)، در حیاط منزلشان از سریق حلق آویزی به زندگانی خود خاتمه داده و خودکشی نموده است.
    • عبدالکریم خواجوی، 54 ساله، اهل شهرک دیزج در منطقه مرگور از توابع شهرستان ارومیه، متاهل و دارای 3 فرزند، روز شنبه 31 مارس 2018 برابر با 11 فروردین ماه 1397 شمسی (2718 کوردی) از طریق حلق آویزی به زندگانی خود خاتمه داده است.
    • روز پنج شنبه 9 فروردین ماه 2718 کوردی (1397 شمسی) برابر با 29 مارس 2018 میلادی، یک زن و شوهر مهابادی بنامهای “خ.ل” و “م.ش” اهل روستای “گابازله” از توابع شهرستان مهاباد، از طریق حلق آویزی و مسمومیت از طریق استنشاق گاز مونواکسید کربنف به زندگانی خویش خاتمه داده و خودکشی کرده اند. تاکنون علت خودکشی این زن و شوهر مشخص نیست اما این پنجمین مورد خودکشی در شرق کوردستان طی 9 روز ابتدای سال شمسی جدید می باشد که نزد سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات ثبت شده است.
    • روز چهارشنبه 24 مارس برابر با 4 فروردین ماه 1397 شمسی، یک جوان 26 ساله و متاهل روستای “درماناوی” از توابع شهرستان سردشت که پدر یک فرزند خردسال یک و نیم ساله نیز بوده است بنام “کریم اسماعیل پور” از طریق حلق آویزی خودکشی نموده است.
    • طی همان روز، یک جوان دیگر اهل شهرستان سردشت بنام “وریا ابراهیم پور”، فرزند قادر، اهل روستای بیتوش از توابع این شهرستان نیز به دلیل فقر و بیکاری خودکشی نموده است.
    • همچنین مورخه 3 فروردین ماه 1397 شمسی برابر با 23 مارس 2018، نیز یک جوان دیگر اهل شهرستان سردشت بنام “میلاد خجسته”، فرزند حسین، 26 ساله به زندگانی خود خاتمه داده است.