مرگ یک کولبر دیگر کورد بر اثر پرت شد از ارتفاعات

0
1010

مرگ کولبران به انواع مختلف ادامه دارد، آنها یا قربانی شلیک گلوله عامدانه نیروهای رژیم ایران می شوند یا بر اثر پرتاب از ارتفاعات در عین تعقیب و گریز نیروهای هنگ مرزی و انتظامی و یا در دام سرما جان می دهند و قربانی می شودن.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه برابر با 30 آپریل 2018، یک کولبر جوان اهل شهرستان پیرانشهر بنام “طاهر حکمتی”، فرزند حمدی حکمتی، عائله مند و ساکن شهرستان پیرانشهر، در حین تعقیب و گریز نیروهای هنگ مرزی این شهرستان و شلیک گلوله به وی، از ارتفاعات مرزی سقوط و در نتیجه جان باخته است.

بنا بر گزارش خبرنگار مروفایتی، نیروهای امنیتی رژیم ایران تا ساعتها پس از این رخداد به خانواده وی اجازه نداده اند تا جسدش را منتقل نمایند و جسد وی تا ساعت 6 بعد از ظهر همان روز در مناطق کوهستانی قندیل باقی مانده است و پس از آن اجازه انتقال جسدش به خانواده وی داده شده است.

این کولبر کورد، پدر چهار فرزند خردسال می باشد که جهت تامین معیشت و امرار معاش خانواده اش با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی کوردستان و مسدود ماندن گذرگاههای مرزی، ناچار به کولبری بوده است.

این در حالیست که طی چند روز گذشته شماری از اسب کولبران و کاسبکاران کورد نیز از سوی نیروهای هنگ مرزی در پیرانشهر و اشنویه کشته شده اند.

نیروهای انتظامی و هنگ مرزی به صورت سیستماتیک و عمدی اقدام به کشتار کولبران و اسبهای کاسبکاران می نمایند.

کشته و زخمی شدن کولبران طی فروردین ماه 1397 شمسی:

  • روز یکشنبه 27 اسفندماه 1396 شمسی نیز، یک کولبر کورد اهل روستای “آسکول” از توابع شهرستان مریوان با هویت “محمد” بر اثر شلیک نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران بشدت مجروح شده است.[1]
  • طی این ماه بیش از 50 رأس از اسب کولبران در شهرای پیرانشهر، اشنوبه و بانه از سوی نیروهای نظامی و انتظامی و هنگ مرزی جمهوری اسلامی ایران به صورت دسته جمعی کشته شده اند که این امر اعتراض فعالیین حقوق حویانات در کوردستان و به ویژه انجمن زیست محیطی ژینکوی اشنویه را به دنبال داشت.