بیجار: نقص عضو یک سرباز کورد بر اثر انفجار مین

0
1211

مین ها در شرق کوردستان هنوز زنده اند و جان شهروندان کورد را می گیرند و یا آنها را نقص عضو می کنند، جمهوری اسلامی نیز تاکنون از امضای معاهده های ضد مین و یا پاکسازی مین خودداری کرده است.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، روز دوشنبه 30 آپریل برابر با 10 اردیبهشت ماه 1397 شمسی، یک سرباز کورد اهل شهرستان بیجار بنام “محمدرضا سالاوندیان”، بر اثر انقجار مین در نقطه صفر مرزی شهرستان سقز، دچار نقص عضو شد.

بنا بر گزارش رسیده، وی از ناحیه پای راست دچار نقص عضو شده است و پای راست خود را به طور کامل از دست داده است.

این دومین سرباز کورد و چهارمین شهروند کورد است که طی سال جدید شمسی بر اثر انفجار مین دچار خسارت جانی شده است.

طی چند روز گذشته، یک سرباز وظیفه کورد اهل روستای “دربکه” از توابع شهرستان پیرانشهر به نام “ع. محمودی” بر اثر انفجار مین در شهرستان قصرشیرین از توابع استان کرماشان، بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داد.

این سرباز کورد در حالی قربانی انفجار مین شده است که تنها دوماه از خدمت اجباری سربازی وی باقی مانده بود.

از سوی دیگر، بر اثر انفجار مین در صبح روز یکشنبه 22 آپریل برابر با 2 اردییبهشت ماه 1397 شمسی در روستای بیشکان در شهرستان سرپل ذهاب در استان کرماشان، دو شهروند کورد بنامهای سعید میری و هادی مرادی، بشدت مجروح شده اند.

ایران از آندسته کشورهائی است که تاکنون به کنوانسیون “اوتاوا” نپویسته است. این در حالیست که، تاکنون ۱۶۴ کشور موافقت خود را با “کنوانسیون اوتاوا” برای ممنوعیت مین‌های ضدنفر اعلام کرده‌اند.

بیشترین میزان خسارتهای جانی و مالی ناشی از انفجار مین در ایران در کوردستان می باشد.