سرطانزا بودن آب روستای “قلعه روته له”دیواندره و بی اعتنائی مسئولین و مرگ تدریجی اهالی روستا

0
883

اب روستای “قلعه روته له “از توابع دیواندره سرطان زا بوده و تاکنون چند شهروند به سرطان مبتلا شده اند و این امر مرگ تدریجی ساکنین این روستا را بدنبال خواهد داشت.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، آب شرب روستای “قلعه روته له” از توابع شهرستان دییواندره در استان سنندج، سرطانزا بوده و تاکنون دست کم دو تن از ساکنین این روستا دچار سرطان شده اند.

ساکنین این روستا، با توجه به نانسامانی وضعیت آب شرب روستای خود، بارها به مراکز مربوطه مراجعه نموده اند اماتاکنون هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

طبق سنجشی که انجام گرفته مشخص شده که به دلیل “شیمیایی بودن اب این روستا و وجود نیترات”در آن؛ موجب انتشار بیماریهای صعب العلاج و سرطان در بین اهالی روستا شده است.

طی دو روز گذشته ساکنین روستای “قلعه روته”، برای چنمین بار، مجدا به مراکز مربوطه در شهرستان دیواندره مراجعه نموده اند و به مسئولین اخطار داده اند که در صورت عدم پاسخگویی به مشکل، موضوع را رسانه ای می نمایند.

منبع خبر مروفایتی در رابطه با واکنش مسئولین به اعتراض روستائیان، آنها را تهدید به دستگیری و بازداشت نموده اند.

این منبع همچنین افزود: “مسئولین ذیربط حتی از هیچگونه فخاشی و هتک حرمتی نسبت به مراجعین و شکایت کنندگان خودداری ننموده اند”.

قلعه روته له، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره در استان سنندج در شرق کوردستان است.

این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۰۰۱ نفر (۲۰۶خانوار) بوده‌است.