هفتمین مورد خودکشی ها طی سال جدید شمسی در شرق کوردستان رخ داد/گزارش

0
1452

میزان خودکشی ها در کوردستان در ایران به گونه ای چشمگیر روبه افزایش است. این میزان گسترده از خودکشی، فعالین مدنی کورد را نگران نموده است. علت بیشتر خودکشی ها فقر و بیکاری است.

مروفایتی: دوازده روز از سال جدید شمسی سپری شد، طی این مدت کوتاه، هفت تن از شهروندان کورد در شرق کوردستان که دو تن از آنان زن می باشند و در بین آنها یک زن و شوهر دیده می شود، اقدام به خودکشی نموده اند.

بنا بر گزارشات منتشره از سوی رسانه های محلی، یک شهروند زن کورد اهل شهرستان بوکان با نام اختصاری “م.ص”، 30 ساله و متاهل، شب یکشنبه 1 آپریل 2018 برابر با 12 فروردین 1379 شمسی (2718 کوردی)، در حیاط منزلشان از سریق حلق آویزی به زندگانی خود خاتمه داده و خودکشی نموده است.

جنازه این شهروند کورد پس از بررسی توسط عوامل پلیس آگاهی و نیروهای انتظامی، توسط آتش نشانان به سردخانه بیمارستان شهید قلی پور انتقال داده شد.

عات خودکشی وی تاکنون نامشخص است اما این هفتمین مورد خودکشی است که طی 12 روز اخیر در شرق کوردستان گزارش و نزد سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات ثبت شده است

در طول سال ۱۳۹۶ شمسی در بوکان بیش از ده نفر اقدام به خودکشی کرده بودند که ۸ تن از شهروندان جان خود را از دست داده و تنها دو نفر از آنان با حضور و اقدام سریع آتش نشانان جان بدر بردند.

این خودکشی در خالیی صورت می گیرد که، شب گذشته، عبدالکریم خواجوی، 54 ساله، اهل شهرک دیزج در منطقه مرگور از توابع شهرستان ارومیه، متاهل و دارای 3 فرزند، روز شنبه 31 مارس 2018 برابر با 11 فروردین ماه 1397 شمسی (2718 کوردی) از طریق حلق آویزی به زندگانی خود خاتمه داده است.

اخبار مرتبط با خودکشی ها در شرق کوردستان طی سال جدید شمسی:

  • روز پنج شنبه 9 فروردین ماه 2718 کوردی (1397 شمسی) برابر با 29 مارس 2018 میلادی، یک زن و شوهر مهابادی بنامهای “خ.ل” و “م.ش” اهل روستای “گابازله” از توابع شهرستان مهاباد، از طریق حلق آویزی و مسمومیت از طریق استنشاق گاز مونواکسید کربنف به زندگانی خویش خاتمه داده و خودکشی کرده اند. تاکنون علت خودکشی این زن و شوهر مشخص نیست اما این پنجمین مورد خودکشی در شرق کوردستان طی 9 روز ابتدای سال شمسی جدید می باشد که نزد سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات ثبت شده است.
  • روز چهارشنبه 24 مارس برابر با 4 فروردین ماه 1397 شمسی، یک جوان 26 ساله و متاهل روستای “درماناوی” از توابع شهرستان سردشت که پدر یک فرزند خردسال یک و نیم ساله نیز بوده است بنام “کریم اسماعیل پور” از طریق حلق آویزی خودکشی نموده است.
  • طی همان روز، یک جوان دیگر اهل شهرستان سردشت بنام “وریا ابراهیم پور”، فرزند قادر، اهل روستای بیتوش از توابع این شهرستان نیز به دلیل فقر و بیکاری خودکشی نموده است.
  • همچنین مورخه 3 فروردین ماه 1397 شمسی برابر با 23 مارس 2018، نیز یک جوان دیگر اهل شهرستان سردشت بنام “میلاد خجسته”، فرزند حسین، 26 ساله به زندگانی خود خاتمه داده است.