دستگیری یک شهروند کورد اهل پیرانشهر از سوی وزارت اطلاعات ایران

0
1752

در ادامه دستگیریهای و نقض فاحش حقوق بشر در کوردستان در ایران، یک شهروند کورد اهل پیرانشهر نیز از سوی نیروهای وزارت اطلاعات ایران دستگیر و بازداشت شده است.

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات به نقل از آژانس خبری کوردپا، “محمد پتاشی”، فرزند محمدکریم، 54 ساله و اهل شهرستان پیرانشهر، روز سه شنبه 8 اسفندماه 1396 شمسی برابر با 27 ژانویه 2018 از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

اتهام و علت دستگیری این شهروند کورد، “عضویت در احزاب کورد” مخالف رژیم ایران و “اقدام علیه امنیت ملی” اعلام شده است.

تا زمان انتشار این خبر، “محمد پتاشی” در زندان اداره اطلاعات پیرانشهر محبوس بوده و تلاش خانواده اش جهت ارتباط با فرزندشان و اطلاع از وضعیت وی بی نتیجه مانده است.

طی روزهای اوئل اسفندماه 1396 شمسی، عمار رحمانی”، شهروند کورداهل شهرستان سنندج و ورزشکار مطرح این استان، روز سه شنبه 1 اسفندماه 1396 شمسی برابر با 20 فوریه 2018 از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان دستگیر و به مکانی نامشخصی انتقال داده شده است. این شهروند کورد در حین هجوم نیروهای وزارت اطلاعات به منزل پدری وی دستگیر شده است

گزارشات بیشتر از نقض حقوق بشر در کوردستان در ایران (شرق کوردستان)

  • جسد “قباد اعظمی”، جوان کورد اهل شهرستان جوانرود در استان کرماشان، تنها دو روز پس از دستگیری و بازداشتش به خانواده اش تحویل داده شده است.

مامورین وزارت اطلاعات مدعی شده اند که “قباد اعظمی” از طریق دارو در بازداشتگاه خودکشی کرده است. این در حالییست که هیچگونه دسترسی حتی به داروهای عادی رفع سردرد نیز در بازداشتگاههای جمهوری اسلامی ایران در دسترس بازداشت شدگان قرار ندارد.

  • قتل این جوان کورد در زیر شکنجه در حالی صورت می گیرد که، طالب بساطی وند“ فرزند “حمداللە”، اهل  روستای “باولگ” ملک شاهی ایلام و دانشجوی رشتە پزشکی دانشگاه این شهر، روز یک شنبە 5 اسفند ماه 1396 شمسی برابر با 24 فوریە 2018 پس از حدود 7 روز از بازداشت، در زیر شکنجە های شدید نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در ایلام جان خود را از دست داد

این دانشجوی کورد ایلامی روز یکشنبە 29 بهمن ماه 1396 شمسی برابر با 18 فوریە 2018، از سوی نیروهای وزارت  اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در ایلام، در منزل پدرش بازداشت شدە بود.

وی سپس اوایل سال 2018 و در جریان اعتراضات اخیر بازداشت و موقتا و با تودیع وثیقە آزاد شدە بود.

مسئولین اداره اطلاعات شهرستان ایلام، روز یکشنبە  6 اسفند ماه 1396 شمسی برابر با 25 فوریە 2018، بە خانوادە طالب بساطی وند، اطلاع داده اند کە فرزندشان در زندان جان خود را از دست دادە فلذا جهت تحویل جنازه وی به اداره اطلاعات مراجعه کنند.

  • از سوی دیگر، “حسین باقری” مشهور به “ژاکان باران”، شاعر کورد کوردی سرای ایلامی طی نامه ای از سوی عوامل وزارت اطلاعات در استان ایلام، تهدید به قتل شده است.

در بخشی از این نامه که تحت عنوان “نامه سربازان گمنام امام زمان” برای این شاعر کورد ارسال شده است، آمده است: : “اگر تذکرهای ما به شما و خانواده‌ات مفید واقع نشود و از اصلاح شما ناامید بشویم مجبور خواهیم شد طور دیگری برخورد کنیم که بدون شک برای شما گران تمام خواهد شد کمی به فکر مادر بیمارتان باشید فکر کنید بعد از سربنیست شدن شما چه حالی خواهد شد.”

در بخش دیگری از نامه اطسال شده از سوی به اصطلاح “سربازان گمنام امام زمان” تاکید شده است: “شاید سال‌ها بعد جنازه‌ای پیدا شد بدون قلمی برای نوشتن شعرهای ضدانقلابی بدون کلاه قرمز رنگ و بدون سوار بر پرادو استیل تنها چند مشت استخوان، آن روز دیگر کسی شما را بیاد ندارد و خانواده شما تنها ممکن است بخاطر پلاتین‌های کمر و پایتان تشخیص دهند که این استخوان‌ها متعلق به فرزندشان است.”

  • “حسین باقری”، متخلص به “ژاکان باران”، شاعر 36 ساله شناخته شده ایلام در شرق کوردستان، روز یکشنبه 24 دیماه 1396 شمسی برابر با 14 ژانویه 2018، به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی”، مجددا از سوی نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در منزل شخصی اش دستگیر و بازداشت شده است.
  • غلامرضا محمدی” که روز 12دی 1396 شمسی برابر با 2 ژانویه 2018، دراعتراضات ضدحکومتی شهرستان کرماشان دستگیرشده بود، ماموران وزارت اطلاعات، روز شنبه 20 ژانویه/ 30 دی ماه 1396 شمسی به خانواده اش اطلاع داده شده است که پیکر بیجانش را از سردخانه تحویل بگیرند. وزارت اطلاعات طی تماس با خوانواده اش، علت فوت پسرشان را “نرسیدن مواد مخدر به وی” اعلام کرده اند، این در حالیست که منابع مطلع و نزدیک به وی می گویند “وی حتی سیگار نیز مصرف نمی کرده است”.
  • کیانوش زندی، یکی دیگر از بازداشت شدگان شهرستان سنندج طی اعتراضات مردمی این شهرستان همزمان با دیگر شهرستانها و شهرهای ایران می باشد. بنا بر گزارش رسیده وی در زیر شکنجه جان باخته است.مامورین وزارت اطلاعات در سنندج، هنگام مراجعە خانواده زندی بە ادارە اطلاعات برای دریافت جنازە فرزندشان بە خانوادەش گفته اند کە “کیانوش زندی: در جریان تیراندازی در حین تظاهرات کشتە شدە است اما پس از دریافت جنازە کیانوش اثار شکنجە شدید بر روی جسدش دیده شده است.
  • قبل از کیانوش زندی، سارو قهرمانی، ۲۴ساله و اهل شهرستان سنندج، نیز که در پی اعتراضات مردم در این شهرستان، همزمان با دیگر شهرهای ایران، دستگیر و بازداشت شده لود، در زیر شکنجه کشته شده است.“سارو قهرمانی” مدت ۱۱روز پیش ناپدید شد،  تلاشها برای یافتن وی بی نتیجه باقی مانده بود اما بالاخره شب گذشته اطلاعات سنندج به مادر وی اطلاع داد که جنازه پسرش را از سردخانه تحویل بگیرد.جنازه وی روز شنبه 13 ژانویه برابر با 23 دی ماه 1396 شمسی در گورستان بهشت محمدی سنندج دفن شده است.
  • حسین قادری، اهل شهرستان سنندج، و بهزاد شهسواری اهل شهرستان کرماشان نیز دو تن  دیگر از کشته شدگان در زیر شکنجه وزارت اطلاعات می باشند.
  • روز سه شنبه 14 بهمن ماه 1396 شمسی برابر با 13 فوریه 2018، یک جوان دیگر اهل شهرستان سنندج بنام “حسین قلی زاده”، به صورتی مشکوک جان خود را از دست داده است. منابع مطلع می گویند، این شهروند کورد، یک روز قبل از مرگ مشکوکش، از سوی چند تن دیگر از زندانیان بند جرائم مرتبط با مواد مخدر مورد حمله قرار گرفته است.