بازداشت خودسرانه معترضین به تعرض نظامی ترکیه به عفرین در کوردستان از سوی رژیم ترک ادامه دارد

0
723

بنا بر گزارش رسمی وزارت کشور ترکیه،  تاکنون ۵۷۳ نفر  به دلیل مخالفت با عملیات نظامی این کشور در خاک سوریه بازداشت شده اند.

مروفایتی: نقض حقوق شهروندان در ترکیه و سلب حق آزادی اعتراض در این کشور ادامه دارد، وزارت کشور ترکیه روز دوشنبه 5 فوریه برابر با 16 بهمن ماه 1396 شمسی، با اعلام آمار بازداشت شدگان، دلیل این دستگیری ها را انتشار مطلب در شبکه های اجتماعی و اعتراضی به عملیات عفرین عنوان کرد.

در بیانیه وزارت کشور ترکیه آمده است: «از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون ۴۴۹ نفر به دلیل پخش تبلیغات تروریستی در شبکه‌های اجتماعی و ۱۲۴ نفر به دلیل شرکت در اقدامات اعتراضی بازداشت شده‌اند.»

دادستانی ترکیه هفته گذشته دستور بازداشت ۱۱ عضو ارشد انجمن پزشکی این کشور را به دلیل انتقاد از عملیات عفرین صادر کرده بود. این در حالی است که ۱۳ نفر نیز به اتهام حمایت از این انجمن دستگیر شده‌اند.

مقامات ترکیه هر گونه ابراز مخالفت نسبت به حملات هوائی و زمینی علیه شبه نظامیان YPG در سوریه در منطقه عفرین تحمل نمی‌کنند. بیش از 300 نفر برای پست هایی در رسانه های اجتماعی بازداشت شده اند که از 10 روز قبل آغاز شده است.

بنا بر گزارش رویترز، علی سکر قانونگذار مخالف CHP در توییترش گفته است: “راسیت توکل و دیگر اعضای بالای انجمن پزشکان ترکیه TTB بازداشت شده اند.
وکیل انجمن زینت اوزجلیک گفت آنها با اتهام “تبلیغ در حمایت از یک سازمان تروریستی و تحریک افکار عمومی” مواجه شدند. اوزجلیک گفت که این اولین بار در تاریخ انجمن بود که تمام اعضای اجرایی بازداشت شده‌اند.

انجمن پزشکی ترکیه هفته گذشته عملیات مرزی و وارد شدن به سوریه تقبیح کرد و گفت: «نه به جنگ، صلح فوری».