هویت سه تن از بازداشت شدگان نارضایتهای شهر سقز

0
1057

همزمان و همراه با شهرهای ایران، چندین شهر کوردستان از جمله کرماشان، سنندج و سقز نیز، جهت اعلام نارضایتهای ضدحکومتی خود به خیابانها ریختند. بیش از 70 تن از شهروندان کورد در سنندج و حدود 10 تن در شهرستان سقز، از سوی نیروهای رژیم ایران دستگیر شده اند.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، در ناضاریتهای ضدحکومتی روز چهارشنبه 13 دی ماه/3 ژانویه 2018 شهرستان سقزز، بیش از 10 تن از جوانان و شهروندان این شهرستان، از سوی نیروهای جمهوری اسلامی ایران دستگیر و بازداشت شده اند و تاکنون نیز در بازداشت بسر می بردند.

بنا بر این گزارش، در حین برگزاری تجمع اعتراضی در فلکه “هه لو” (به معنای عقاب) در شهرستان سقز در تاریخ 13 دی ماه 1396 شمسی برابر با 3 ژانویه 2018، بیش از ده تن از جوانان معترض از سوی نیروهای رژیم ایران دستگیر شده اند که هویت سه تن از آنان، “فضیلت مصطفایی”، “پژمان سوریه” و “جاوید دباغی” اعلام شده است.

دستگیرشدگان کوردستان نیز همچون دستگیر شدگان دیگر نقاط ایران، تاکنون در بازداشت بسر می بردند و آینده و سنوشت آنها نامشخص و نگران کننده می باشد.

عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران همراه با سه گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد با صدور اطلاعیه‌یی نگرانی شدید خود را از اقدامات سرکوبگرانه نیروهای ایران علیه تظاهر کنندگان را اعلام کردند.

در اطلاعیه گزارشگران ویژه سازمان ملل‌متحد آمده است: «خواسته‌های تظاهرکنندگان در ایران برای آزادی و استانداردهای معیشتی و حقوقشان باید محترم شمرده شود. ما نگرانی شدید خود را از گزارشهای خبری در مورد کشته شدن بیش از 20 تن از جمله کودکان و دستگیری صدها تن در سراسر ایران ابراز می‌داریم».

در بیانیه مشترک عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران، دیوید کی گزارشگر ویژه آزادی بیان و عقیده، اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه اعدام های فراقضایی و خودسرانه و مایکل فراست گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق‌بشر در سازمان ملل، آمده است:«ما به‌شدت نگران شیوه برخورد مقام‌های رژیم ایران با تظاهرات و سرنوشت دستگیر ‌شدگان هستیم. نام و نشان تمامی دستگیر شدگان در رابطه با این اعتراضات باید علنی شده و به آنها سریعاً اجازه دسترسی به خانواده و مشاوره حقوقی داده شود. دستور رژیم ایران به سپاه پاسداران مبنی بر اعمال قدرت علیه تظاهرکنندگان، و تهدیدات قوه قضاییه مبنی بر مجازات شدید غیرقابل قبول است.»

در اطلاعیه گزارشگران ویژه سازمان ملل‌متحد با محکوم کردن سانسور ارتباطات بمنزله نقض جدی حقوق بنیادین آمده است :«ما از این‌که رژیم ایران اینترنت را بر روی شبکه‌های موبایل قطع کرده و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و سرویسهای پیام رسانی مانند تلگرام در تلاش برای فرونشاندن تظاهرات تعطیل شده‌اند، به‌شدت نگران هستیم».