دستگیری 5 تن از شهروندان کورد در سنندج از سوی وزارت اطلاعات

0
1523

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات به نقل از وبسایت حقوق بشری هه نگاو، ساعت 7 بامداد روز یکشنبه 29 مردادماه 1306 شمسی، پنج تن از شهروندان کورد اهل سنندج، از سوی وزارت اطلاعات در این شهرستان، بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده اند.

بنا بر این گزارش، ساعت 7 بامداد روز یکشنبه 29 مردادماه 1396 شمسی، ماموران وزارت اطلاعات در شهرستان سنندج، به روستای “میراو” از توابه شهرستان سنندج حمله ور شده و پنج تن از اهالی این روستا را که همگی متاهل می باشند را به اتهام “عضویت و همکاری با احزاب کورد مخالف رژیم ایران”، پس از ضرب و شتم و هتاکی، دستگیر و به مکان نامشخصی منتفل نموده اند.

هویت این 5 تن به شرح زیر است:

  • سیروان رستمی، فرزند علی محمد
  • وکیل رستمی، فرزند محمدمیرزا
  • خوارحم علی پور، فرزند محمد
  • حاتم علی پور، فرزند محمد
  • شعیب محمدی فرزند جعفر

از سوی دیگر، روز چهارشنبه 25 مردادماه 1396 شمسی، یک فعال دانشجوئی کورد دانشگاه “باختر” شهر ایلام از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شده است. همچنین روز شنبه 21 مرداد نیز یک شهروند کورد اهل سرپل ذهاب به مدت 48 ساعت دستگیر و بازداشت شده است.

بنا بر این گزارش، روز چهارشنبه 25 مردادماه 1396 شمسی، “سهیل محمدپور”، دانشجوی دانشگاه باختر ایلام و فعال دانشجوئی و از همکاران مجله دانشجویی استان ایلام، به علت انتشار مطالب انتقادی از سوی حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر شده است.

همچنین یک شهروند دیگر کورد اهل شهرستان سرپل ذهاب با هویت “حیدر الیاسی”، به تاریخ 21 مردادماه 1396 شمسی به مدت 2 روز کامل از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

با وجود سپری شدن بیش از 3 روز از دستگیری سهیل محمدپور، تاکنون هیچ اطلاعی از مکان بازداشت و وضعیت وی در دست نمی باشد و نهادهای امنیتی آماده پاسخگوئی به خانواده وی نمی باشند.

این فعال دانشجوئی کورد، اخیر مطلب انتقادی در رابطه با “دخالت های بسیج دانشجوئی در مسائل فرهنگی” منتشر کرده بود. گفته می شود یکی از دلایل اصلی بازداشت وی این مطلب و مطالب مشابه منتشر شده از سوی این فعال دانشجوئی کورد می باشد.

١٣٩٦ی هەتاوی، مەئموورانی وەزارەتی ئیتلاعاتی شاری سەرپێڵی زەهاو، کەسێکی خەڵکی ئەو شارەیان بە ناوی “حەیدەر ئەلیاسی” بۆ ماوەی دوو ڕۆژ دەستبەسەر کرد.