دیده بان حقوق بشر از شورای نگهبان خواست تا بدون فوت وقت گام اول برای کاهش اعدام را بردارد

0
848

روژی کورد: در حالیکه بنا بر اظهارات برخی از نمایندگان، قانون حذف اعدام برای متهمان جرائم مربوط به مواد مخدر تا یک سال دیگر نگه داشته شده است، دیده بان حقوق بشر از شورای نگهبان خواست تا بدون فوت وقت گام اول برای کاهش اعدام را بردارد.

سازمان دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای از شورای نگهبان خواست بدون فوت وقت، قانون جدید مبارزه با مواد مخدر را تصویب کند و گام اول را برای کاستن از شمار اعدام‌ها در ایران بردارد.

این سازمان جهانی حقوق بشر تاکید کرده است: «شورای نگهبان نباید حتی ۱ لحظه دیگر را هدر بدهد و فورا قانون را تصویب کند و گام اول در راستای کاهش شیوع اعدام در ایران را بردارد».

 سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود با اشاره به اینکه ایران یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام در جهان را دارد و یکی از معدود کشورهایی است که افراد را برای جرایمی که «در کودکی» مرتکب شده‌اند، به مرگ محکوم می‌کند، می گوید: همین قانون هم اگر به اجرا درآید، «همچنان گامی در جهت درست محسوب می‌شود.»

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دید‌بان حقوق بشر، گفت درباره قانون جدید گفت: «اگر تغییرات قانون مواد مخدر ایران نهایی شود، می‌تواند هزاران نفری را از انتظار اعدام برهاند که اصلاً نباید در چنان موقعیتی قرار می‌گرفتند».

وی تاکید کرد: «حتی مقامات ایرانی هم پذیرفته‌اند که مجازات اعدام در مبارزه با مواد مخدر کارایی ندارد، و ایران باید مجازات اعدام را برای تمام مجرمان مواد مخدر حذف کند، و سپس به تمام اعدام‌ها پایان دهد».

مجلس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۲۲ مردادماه 1396 شمسی، اصلاحیه‌ای برای قانون مبارزه با مواد مخدر تصویب کرد که در صورت تایید آن در شورای نگهبان، شمار کسانی که به اتهام جرائم مواد مخدر اعدام می‌شوند، به طور محسوس کاهش می‌یابد.

این طرح از ابتدا با مخالفت‌هایی روبه‌رو بود و پیش از تصویب نهایی، چهار بار برای اصلاح به کمیسیون قضایی مجلس فرستاده شده بود. مقام‌هایی در قوه قضاییه و نیروی انتظامی، و همچنین سازمان مبارزه با مواد مخدر از جمله مخالفان این طرح بودند.

در نسخه اولیه این قانون، شماری بیشتری از محکومان مواد مخدر از شمول مجازات اعدام خارج می‌شدند.

عفو بین‌الملل با استناد به گفته‌ مقام‌های ایرانی شمار اعدام‌شدگان مجرمان مواد مخدر از سال ۱۳۶۷ تاکنون را نزدیک به ۱۰ هزار نفر اعلام کرده است.

در سال ۲۰۱۵ مطابق این آمار در ایران دس‌کم ۹۷۷ نفر اعدام شدند.

 سال ۲۰۱۶ نیز دستکم ۵۶۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

شمار کثیری از اعدامها در ایران به صورت مخفیانه انجام می شود و از دید روزنامه ها و خبرگزاریها و فعالیین حقوق بشر پوشیده می ماند.