موج جدیدی از کشتار کولبران به ویژه در پیرانشهر آغاز شده است/ کشته شدن یک کولبر دیگر در پیرانشهر

0
1288

مروفایتی: آنچه در رابطه با کشتار کولبران در پیرانشهر می گذرد با هیچ شهر و مکان و نقطه مرزی دیگری در ایران و کوردستان قابل مقایسه نیست. بیش از 70% از کشته و زخمی شدن های کولبران در این شهر و مناطق مرزی آن رخ می دهد.

پس از مرگ “جلال بالان”، کولبر جوان کورد پیرانشهری که پس از 5 روز بستری شدن در بیمارستان مهاباد جان باخت، اینک خبر مرگ کولبر دیگری که پدر دو فرزند خردسال می باشد، منتشر شده است.

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، سپیده دم روز جمعه 13 مردادماه 1396 شمسی، یک جوان پیرانشهری با هویت “فرهاد زردی”، پدر دو فرزند خردسال، از سوی نیروهای پاسگاه “سیلوی”، واقع در سه راه “پیرکانیان”، از توابع شهرستان یرانشهر، به ضرب مستقیم و عمدی گلوله کشته شده است.

نگاهی به بخشی از کشتار و زخمی نمودنهای اخیر کولبران در پیرانشهر:

جلال بالان، فرزند محمد، ساکن روستای “حجران”، از توابع شهرستان پیرانشهر در استان ارومیه که روز جمعه 6 مردادماه 1396 شمسی، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی به شدت مجروح شده بود، روز چهارشنبه 11 مردادماه 1396 شمسی، پس از 5 روز بستری شدن در بیمارستان مهاباد، جان باخت.

– روز پنج‌شنبە 15 تیرماه 1396 شمسی، نیروهای سپاه پاسداران رژیم ایران در یکی از پایگاههای مرزی به منظور کشتار کولبران کورد، به سمت کولبران مرزی در حال تردد شلیک کردند، که ٢ کولبر با اسامی محسن و طاهر فرزند سلیمان و ١ کولبر دیگر نیز به نام محسن شیلان در اثر اثابت گلوله‌ی نیروهای سپاه پاسداران مستقر در پایگاه “قرجه”ی پیرانشهر به شدت زخمی شدند. این ٣ کولبر در حوالی منطقه‌ی “کانی خدا” که اخیرا نیز محل کشتار و زخمی کردن کولبران کورد به دست عناصر سپاه پاسداران بود، مورد هدف قرار گرفته‌اند.

-روز چهارشنبه 31 خرداد ماه 1396 شمسی، يک کولبر به نام محمد مسائلي فرد، معروف به دابران از اهالي روستاي دابران سردشت که مدت 22 سال ساکن پيرانشهر است در ارتفاعات مرزي پيرانشهر و به خاطر شليک گلوله جانش را از دست داد. از سوی دیگر “مراد حاجی زاده”، کولبر کورد اهل سلماس، صبح دوشنبه 29 خردادماه 1396 شمسی در نزدیکی روستای زنگو در بخش کوهسار سلماس در پی تعقیب و گریز از سوی نیروهای مرزی در اثر سقوط از ارتفاع دچار جراحت شدید شد.

– عصر روز سەشنبە ٢١ دی‌ماه 1395 شمسی،  بر اثر تیراندازی مستقیم و عمدی نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مرز حاجی عمران (تمرچین) ٥ کولبر کورد بنامهای ” اسماعیل افشار” فرزند ابراهیم، “حاصل” فرزند طاها، “جعفر” فرزند رحمان، “مامە آتشبرگ” فرزند حمزە، “بهنام محمدرش” فرزند شورش زخمی شده اند.

– روز یکشنبه 14 خردادماه 1396 شمسی، بر اثر شلیک مستقیم و عمدی نیروهای انتظامی در مناطق مرزی شهرستان پیرانشهر، دو تن از کولبران مجروح شده اند. بر اثر حمله نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه “دلاوان” پیرانشهر، دو کولبر بنامهای “ملا بریته”، 34 ساله و اهل روستای بریته از توابع شهرستان سردشت و یک کولبر دیگر 28 ساله که هویت وی در دست نیست، بشدت مجروح شده اند.