سریال مرگ مشکوک سربازان کورد در حین خدمت اجباری در ایران ادامه دارد

0
1190

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، طی حدود یک سال اخیر، حداقل چهار تن از سربازان کورد در حین خدمت اجباری نظام وظیفه، در پادگانها و مراکز نظامی جمهوری اسلامی، کشته شده و جان خود را از دست داده اند.

بازپرس دادسرای عمومی انقلاب شهرستان پاوه، از مرگ مشکوک یک سرباز کورد 22 ساله اهل شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه، در ساعت ۱۷ الی ۱۷:۳۰ روز چهارشنبه 4مردادماه 1396 شمسی خبر داده است.

هویت این سرباز کورد تاکنون فاش نشده است.

بنا بر گزارش رسانه های داخلی، سجاد ملایری بازپرس دادسرای عمومی انقلاب اسلامی شهرستان پاوه با اشاره به مرگ مشکوک یک سرباز وظیفه گروهان هنگ مرزی بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت افزود:پس از حضور در محل حادثه تحقیقات اولیه  با هماهنگی با کارشناس اسلحه و مهمات ، پزشکی قانونی ، کارشناسان پلیس آگاهی آغاز شد تا بتوانیم با همکاری و بررسی های انجام شده نظریه قاطعی را از فوت این سرباز وظیفه داشته باشیم.

گفته می شود این سرباز کورد، حدود یک ماه پیش از مرز سومار به شهرستان پاوه برای ادامه خدمت اجباری سربازی منتقل شده است.

روز چهارشنبە ١٠ خردادماه 1396 شمسی، نیروهای اطلاعاتی وابسته به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، یک سرباز کورد بنام طاهر خورشیدی ٢١ ساله اهل محله‌ی سیدآباد شهرستان اشنویه را به اتهام افشای اطلاعات نظامی و همکاری با احزاب کورد مخالف جمهوری اسلامی بازداشت کردند، تاکنون سرنوشت وی نامشخص است.

طی روزهای شنبه و یکشنبه 17 و 18 تیرماه 1396 شمسی، دو سرباز کورد اقدام به دلایل نامشخصی خودکشی کرده و جان خود را از دست دادند.

بنا بر این گزارشات، یک سرباز کورد اهل شهرستان بوکان با هویت “بهزاد پهلوانی” فرزند صدیق روز یک‌شنبه ١٨ تیرماه 1396 شمسی در پادگان ارتش در شهرستان مراغه با اسلحە بە زندگی خود پایان دادە است.

یک سرباز کامیارانی با هویت “مجتبی احمدی” نیز روز شنبه ١٧ تیرماه نیز، خود را حلق‌آویز کرد. تاکنون علت خودکشی این دو سرباز اعلام نشده است.

از سوی دیگر، یک سرباز بوکانی بنام “سید محی‌الدین حسینی” فرزند سید عبدالله اهل روستای “کاریزه محمودآباد” با شلیک گلوله از سوی فرمانده پادگان شهرک روانسر جان خود را از دست داد.

به گفته یکی از نزدیکان خانواده‌ی حسینی، تاکنون فرماندهان پادگان شهرک روانسر درباره چگونگی روی دادن این حادثه به خانواده حسینی پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده‌اند.

همچنین، یک سرباز کورد اهل مریوان در یکی از پاسگاههای نیروی انتظامی رژیم در این شهرستان پس از اصابت چند گلوله به پشت وی جان خود را از دست داد.

خبرنگار روژی کورد هویت این سرباز کورد اهل روستای لاویسان از توابع مریوان را “اسماعیل بسامی”، ٢٠ ساله و فرزند فایق اعلام کرده است، که در محله ادارەی راه مریوان ساکن بود.

خبرنگار روژی کورد در مریوان به گفتەی یک منبع نزدیک به خانوادەی این سرباز کورد گزارش داد، روز جمعه ٢٢ مرداد ماه در پاسگاه “برده رشە” در شهرستان مریوان یک سرباز کورد در حیاط این پاسگاه و با شلیک چند گلوله جان خود را از دست داد.

قبلا نیز چندین سرباز کورد در پادگانهای جمهوری اسلامی ایران کشته شده و یا خودکشی کرده اند.

علت بیشتر کشته شدنها و یا خودکشیها، تحقیر ملی و مذهبی، بی حرمتی به کوردها و فشار و تبعیض از سوی مسئولان علیه سربازان کورد بوده است.