کمپین بین‌المللی حقوق بشر از آزار مسیحیان در ایران ظهار نگرانی کرد

0
1036

مروفایتی: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به احکام زندان‌های طولانی برای چندین نوکیش مسیحی در کمتر از دو ماه گذشته، از آزار مسیحیان در ایران ابراز نگرانی کرد.

طی مدت دو ماه گذشته ۱۲ نوکیش مسیحی در ایران جمعاً به ۱۲۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

طی یک ماه اخیر، همچنین هشت مسیحی و نوکیش مسیحی دیگر به اتهام‌هایی مشابه، در همین شعبه دادگاه هر یک به ۱۰ تا ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در تابستان ۱۳۹۵ فشار بر جامعه نوکیشان مسیحی که پیشینه اسلامی داشتند را به بالاترین حد خود رسانده بودند که این فشارها مجددا شروع شده است.

کمپین بین الملیی حقوق بشر در ایران همچنین می گوید: “قانون اساسی ایران مسیحیان را از اقلیت‌های رسمی محسوب می‌کند اما حکومت جمهوری اسلامی «همچنان به پیگرد قضایی معتقدان به این دین، به ویژه نوکیشان، ادامه می‌دهد”

همچنین طی خردادماه گذشته، کشیش ویکتور بت‌تمرز، هادی عسگری،‌ و فلاح محمدی، «اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و اداره گروه‌های خانگی»، هر یک به ۱۰ سال زندان و امین افشار نادری دیگر نوکیش مسیحی هم به ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

ناصر نورد گل‌تپه، دیگر نوکیش مسیحی نیز به همراه سه مسیحی تبعه جمهوری آذربایجان، به اتهامی مشابه، هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

طی آذرماه 1395 شمسی نیز کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همراه با ۱۸ سازمان حقوق بشری دیگر با انتشار بیانیه‌ای مشترک از جامعه بین‌المللی خواسته بودند تا  به آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در ایران خاتمه‌ بدهند.

دولت ایران سیاست منع تغییر دین مسلمان زادگان از طریق شرکت در “کلیسای رسمی” را در سال ۲۰۱۲ اتخاذ کرد. از این‌رو نوکیشان مسیحی مجبور به تجمع در گروه‌های غیر رسمی مانند “کلیسای خانگی” شده‌اند. این تجمعات غیرقانونی قلمداد شده و غالبا مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار می‌گیرند. تنها در آگوست ۲۰۱۶ حداقل ۴ کلیسای خانگی و اعضای آن بازداشت و بازجویی شده‌اند.

مقامات ایران با ایجاد فشار بر رهبران جامعه مسیحیت از طریق تهدید مستقیم یا آزارو اذیت عامدانه، آنان را مجبور به ترک وطن می‌کنند. بنا بر گزارش‌ها به تعدادی از گرداندگان کلیساهای خانگی در طول بازجویی گفته شده است که به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد، مگر اینکه کشور را ترک کنند. در نمونه‌ای دیگر، مسیحیان اذعان کرده‌اند که احضار روزانه آنان برای پرسش و پاسخ به دفاتر اطلاعات به رویه ای آزار دهنده تبدیل شده است، یا اینکه ماموران با مصادره اسناد و مدارک شناسایی به منظور بازداشتن قربانیان (نوکیشان مسیحی) از خرید و فروش املاک و مستقلات، ماشین و یا ترک اجباری مشاغل‌شان آنها را مورد آزار قرار می‌دهند.

از زمان برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، رهبران جهان به افزایش روابط با ایران و توسعه موقعیت‌های تجاری تمایل نشان داده‌اند. به عنوان مثال، پارلمان اروپا در ژوئن ۲۰۱۶ تحلیل استراتژی خود در روابط با ایران به دنبال توافق هسته‌ای را با کمترین اشاره به موارد حقوق بشری منتشر کرد.

بحث حقوق بشر در ایران، طی حدود چند ماه گذشته به تحریمهای ایران افزوده شده است اما تاکنون نیز به حد مطلوب خود نرسیده است.

.