یک دو تابعیتی ایران- امریکایی در ایران به 10 سال زندان محکوم شد

0
1310

روزی کورد: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، یک دو تابعیتی ایرانی- امریکایی را به اتهام “جاسوسی” به 10 سال حبس محکوم کرد.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، در کنفرانس خبری امروز یکشنبه 25 تیرماه 1396 شمسی، می‌گوید وزارت اطلاعات ایران “یکی از عوامل نفوذی آمریکا که دوتابعیتی است” را دستگیر کرده است.

اژه ای همچنین افزوده است: “این فرد “مستقیما از آمریکا هدایت می‌شد” و “محرز” شده که قصد “جمع‌آوری اسناد” داشته است.”

اژه‌ای، جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداده است اما وعده داده اگر حکم این فرد قطعی شد جزئیات بیشتری از اینکه “این فرد چه نفوذ و اقداماتی می‌خواسته داشته باشد” در اختیار رسانه‌ها خواهد گذاشت.

سخنگوی قوه قضائیه گفت این فرد در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شده اما این حکم قابل اعتراض است.

در چند سال گذشته موضوع افراد دوتابعیتی ایرانی به یکی از مباحث بحث‌برانگیز و مکرر در عرصه سیاسی ایران تبدیل شده است و از دو سال پیش فشار بر افراد دو تابعیتی افزایش محسوسی داشته است.

جمهوری اسلامی ایران، این موارد نقض حقوق بشر را همواره جهت انجام معاملات و مبادلات با کشورهای غربی و ایجاد فشار بر آنها انجام داده است. برخی شواهد حاکی از سوءاستفاده جمهوری اسلامی از مواردی از این دست در مذاکرات برجام نیز می باشد.

شهریوری ماه سال 1395 شمسی، کمیسیون امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی ایران با فرماندهان اطلاعات سپاه، نشستی در این باره برگزار نموده است که بر طبق شواهد، این طرح در این نشست ریخته شده و اینک از آن بهره برداری می شود.

همان روز سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان گلستان (نینوا) خبر داد که اواخر تیر فردی با تابعیت ایرانی – آمریکایی را به اتهام همکاری با “دولت‌های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضد انقلاب”، هنگام ورود به کشور شناسایی و دستگیر کرده است.

 نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی و عبدالرسول دری اصفهانی که گفته ‌شد عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده، محمدباقر و سیامک نمازی را که تابعیت ایرانی و آمریکایی دارند به همراه چهار تن دیگر، سیروس ناصری از جمله دوتابعیتیهایی هستند که از سوی جمهوری اسلامی دستگیر و محکوم شده اند.

از سوی دیگر، یک جوان کورد بنام دیاکو هاشمی، 24 ساله، که پس از بازگشت از اروپا از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شهر کرج دستگیر شده بود، تحت شکنجه جان باخته است.

دیاکو هاشمی، 24 ساله و اهل شهرستان روانسر می باشد که از سال 2011 در کشور فنلاند موفق به اخذ اقامت گردیده بود.

بر اساس این گزارش وی به عات مریضی و وخامت حال پدرش به ایران بازگشته بود اما از سوی اداره اطلاعات دستگیر شد.