یک زندانی کورد اهل گیلانغرب در بلاتکلیفی بسر میبرد

0
1520

مروفایتی: براساس خبرهای دریافتی  “یحیی فیروزی” زمانیکه ۱۷ سال سن داشت در همراهی با برادر بزرگتر خود مرتکب قتل شد و در دادگاه ابتدا به ۱۵ سال زندان و سپس به اعدام محکوم گردید.

در گزارش امدە است کە یحیی فیروزی متولد ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۶۸ در روستای “سگان اولیا” ازتوابع شهرستان گیلان غرب در شرق کوردستان است که دی ماه ۱۳۸۵ زمانی که تنها ۱۷ سال داشت، به همراه برادر بزرگتر خود “لطف الله”که آن زمان ۲۷ ساله بود مرتکب قتل می‌شود و به اتهام معاونت در قتل بازداشت و تفهیم اتهام شده و در دادگاه بدوی به همین اتهام به ۱۵ سال زندان محکوم می‌شود اما این اتهام در دیوان عالی کشور به مشارکت در قتل تغییر کرد و وی نیز به اعدام محکوم شد.

در این بارە جمعیت حقوق بشر کوردستان نوشتە است:  اکنون نزدیک به ۱۱ سال از زندانی شدن یحیی گذشته است و وی همچنان به‌صورت بلاتکلیف و بدون داشتن وکیل در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برد و این در حالیست که شاکیان پرونده نیز با تغییر آدرس خود،حاضر به پیگیری پرونده نیستند و ایشان در زندان رجایی شهر کرج در بلاتکلیفی بسر میبرد.

لازم به یادآوری است که پیماننامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن میباشد به صراحت بیان می‌کند که  مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.