صدور حکم ۱۰ سال زندان برای حسین دانشمند، زندانی سیاسی

0
1369

سازمان حقوق بشر کوردستان – روژهلات: حسین دانشمند، زندانی سیاسی کورد محبوس در زندان سنندج، توسط شعبه چهارم تجدید نظر دادگاه انقلاب استان سنندج به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد.

حکم مذکور، روز هشتم خردادماه ۱۳۹۶، حکم ۱۰ سال زندان را برای حسین دانشمند، زندانی سیاسی، تایید و ابلاغ شده است.

این حکم در مرحله بدوی، در شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج، طی فروردین ماه 1396 شمسی برای وی صادر شده بود.

حسین دانشمند به همراه برادرش دکتر حسن دانشمند طی سال گذشته شمسی از سوی نیروهای اطلاعات سپاه کوردستان بازداشت شده و طی آبان‌ماه گذشته به زندان سنندج انتقال داده شدند.

حسین دانشمند از زمان بازجویی در قرارگاه شهرام‌فر سپاه سنندج به خونریزی کلیه دچار شده است.

حسین دانشمند، پیله‌ور 41 ساله و حسن دانشمند پزشک 43 ساله، به ترتیب در شهریور و آبان 1395 در مریوان و تهران بازداشت و به سنندج منتقل شده بودند. اتهام آن‌ها سیاسی است و به دلیل آن‌که هنوز دادگاهی برایشان تشکیل نشده، در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این دو تن، ابتدا در روز ۲۷ اسفند و در حالی که برای نوروز به خانه پدری‌شان در بانه رفته بودند، با یورش نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و پس از چند هفته بازجویی آزاد شده بودند، اما مجدداً پس از اندکی، نیروهای اطلاعات سپاه آنان را به اتهام ارتباط با گروه‌های سیاسی کرد دستگیر کردند.

حسن دانشمند همراه با خانواده‌اش ساکن تهران بود و به شغل طباطت اشتغال داشت. حسین دانشمند نیز به کار پیله‌وری در نواحی مرزی مریوان مشغول بود و برای کار مرتب به کردستان عراق سفر می‌کرد. به نظر می‌رسد که همین امر باعث ایراد اتهام ارتباط با گروه‌های کورد مخالف نظام به او شده است.