شریف باجور، فعال مدنی مریوانی بار دیگر دستگیر شد

0
1073

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به مروفایتی از مریوان، شریف باجور فعال زیست محیطی کورد اهل مریوان و عضو انجمن سبز چیا، جمعه 1 اردیبهشت ماه 1396 شمسی در روستای “عصر آباد” مریوان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

بنا بر گزارش مذکور، تاکنون هیچ نهادی امنیتی حاضر به پاسخگویی به خانواده باجور نمیباشد.

شریف باحور، روز سه شنبه 15 فروردین ماه 1396به همراه دو تن دیگر از فعالین محیط زیست این شهرستان بنامهای آراز حق پرست و هیوا منوچهری دستگیر شده بود.

وی همچنین روز ۱۲ آبان ۹۵، شریف باجور فعال حقوق حیوانات حین راهپیمایی و اعتصاب غذا در اعتراض به خشونت علیه حیوانات و حمایت از «هفت بچه سگ که مادرشان قربانی خشونت انسان شده»، توسط نیروهای امنیتی در «دزلی» بازداشت شده بود.

دستگیری مجدد این فعال زیست محیطی شناخته شده مریوانی به دلیل همنوایی و حمایت وی از خواسته های ساکنین روستای “عصرآباد” و حضور در محل تجمع می باشد.

علیرغم ضرب و شتم و بازداشت چندین تن از اهالی روستای اسرآباد، اعتراش ساکنین این روستا به انتقال زباله های شهرستان مریوان به محل زندگیشان؛ ادامه دارد.

امروز دهها تن از ساکنین این روستا با در دست داشتن نوشته هایی که بر روی آنها نوشته شده بود “زندگی حق ماست”، “قبرستان جای زباله نیست”، “ما اعتراض داریم، از وعده های مسئولین بیزاریم”، اعتراضات خود را اعلام داشتند.

روز گذشته ، پس از وقوع درگیری بین اهالی روستای “اسرآباد” منطقه سرشیو میروان و نیروهای انتظامی این شهرستان، چند تن زخمی و بیش از 100 تن نیز دستگیر شده اند.

صبح روز پنج شنبه 31 فروردین ماه 1396 شمسی، نیروهای انتظامی شهرستان مریوان و به مردم ناراضی روستای اسرآباد که به نشانه اعتراض به انتقال زباله شهرستان مریوان؛ تجمعی مسالمت آمیز ترتیب داده بودند، یورش برده و آنها را مورد ضرب و شتم و هتاکی قرار دادند.

بر اساس گزارش رسیده به مرفایتی، در این درگیری دو تن به شدت زخمی شده اند و چند نفر دیگر نیز به صورت سطحی مجروح می باشند.

همچنین بیش از 10 تن از اهالی این روستا از سوی نیروهای انتظامی مریوان دستگیر و بازداشت شده اند و تاکنون خبری از وضعیت آنها در دست نیست.

هویت این افراد:

هویت زخمی شدگان:

1- اسماعیل عزیزی

2- محمود رشیدی

3- علی محمودی و همسرش


هویت برخی از دستگیر شدگان:

1- جمال محمودی

2- رزگار احمدی

3- سیروان احمدی

4- خدیجه شریفی که بیش از 60 سال عمر دارد.

اسامی دیگر دستگیر شدگان تاکنون برای مروفایتی مشخص نیست اما گفته می شود بیشتر دست گیرشدگان، زنان این روستا می باشند.

حدود 16 سال است که مسئولان مریوان بدون در نظر گرفتن عواقب جانی و مسائل بهداشتی مربوط به این امر، اقدام به انتقال زباله های این شهرستان به روستای اسرآباد و حومه آن نموده است، مسئله ای که نارضایتی های عدیده ای را طی یک سال گذشته شمسی در این منطقه به همراه  داشته است اما تاکنون مسئولان بجای درنظر گرفتن و شنیدن خواسته های اهالی اقدام به بکارگیری ابزار خشونت و استفاده از گارد ویژه و نیروهای انتظامی و سپاه نموده اند.