دو برادر یارسانی در اعتراض به سیاستهای جمهوری اسلامی در قبلا کوردان یارسان خود را به آتش کشیدند

0
2205

در حالیکه دولت حسن روحانی “منشور حقوق شهروندی” را امضاء نموده است و اکنون نیز در آستانه انتخابات جدید انرا به رخ می کشد، دو برادر یارسان در استان کرماشان  بە نشانە اعتراض بە سیاست‌های حکومت ایران در قبال پیروان آیین یاری خود را بە آتش کشیدند.

مروفایتی:  دو برادر کورد یارسانی ساکن استان کرمانشاه با هویت (مهدی و احسان فزونی) روز پنج‌شنبە هفتە گذشتە ٢٤ فروردین ماه 1396 شمسی، جهت اعتراض به سیاستهای تبعیض آمیز و مغایر با حقوق بشر جمهوری اسلامی در برابر کوردان یارسان، اقدام بە خودسوزی کردەاند و در دم جان باختەاند.

یک منبع موثق در اینباره به وبساتی حقوق بشری هنگاو گفته است: “این دو برادر  کە از ساکنین بخش سرفیروزآباد  می‌باشند ،از فعالین یارسان بودەاند و نقش بسزایی در سازماندهی تجمعات حق خواهانە پیروان آیین یاری در استان کرماشان داشتەاند.”

بە گفتە یک شهروند پیرو آیین یاری، طی سال گذشتە این دو شهروند چندین مرتبە از سوی نیروهای ادارە اطلاعات حکومت ایران در کرماشان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتەاند و دو بار نیز تهدید بە مرگ شدەاند.

این منبع ، دلیل خودکشی هم‌زمان این دو برادر را فشارهای نهادهای امنیتی بر این دو برادر اعلام کرد.

در سال ۱۳۹۲ درپی توهین به زندانیان یارسانی در زندان همدان دو نفر از پیروان این آئین به نام‌های «حسن رضوی» و «نیک‌مراد طاهری» به ترتیب در روزهای ۱۴ و ۱۵ خردادماه سال ۹۲ در اعتراض به این توهین در مقابل استانداری این شهر اقدام به خودسوزی کردند.