شمار دستگیرشدگان مراسم نوروز در کوردستان به 17 تن رسید

0
2219

مروفایتی: صبح امروز دوشنبه 7 فروردین ماه 1396 شمسی، قبل از شروع برگزاری مراسم نوروزی در روستای حسن آباد سنندج، نیروهای اداره اطلاعات ضمن ممانعت از برگزاری مراسم نورورزی دو تن از برگزارکنندگان مراسم را دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده اند.

بنا بر گزارش “آسوی روژهلات”، تنها چند ساعت مانده به شروع مراسم در روستای حسن آباد سنندج، نیروهای اداره اطلاعات به این روستا یورش برده و ضمن تخریب وسایل مراسم و محل برگزاری آن دو تن را با نامهای ” رامین صالحی” و “جلال خدامرادی” را نیز دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده اند.

تاکنون از مکان، وضعیت و علت دستگیری این دو شهروند کورد هیچ اطلاعی در دست نیست.

همچنانکه قبلا در اخبار مروفایتی آمده بود، شماری از چهره‌های شناخته شده و هنرمندها و فعالین شناخته شده‌ی شهرستان سقز نیز در روزهای ٢ تا ٣ فرودین به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات شهرستان سقز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

اسامی فعالین شهرستان سقز که از سوی ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات رژیم احضار و مورد تهدید قرار گرفته‌اند:

١_ سید علی حسینی معلم زبان انگلیسی و مجری مراسم

٢_ لقمان قریشی فرزند ملا سید محی الدین و اهل روستای آیچی

٣_ حسن سلیمی

٤_ خالد رحیمی از فعالین مدنی ساکن روستای آیچی

٥_ عطا رحمان‌زادە معروف بە عطا شمال اهل سقز

٦_ محمد عابدی، نویسنده، محقق موسیقی و آهنگساز اهل سقز

٧_ دختر هنرمند علی عابدی

٨_ آزاد بیگ نیا

٩_ سلیمان عبدی، معلم هنرستان صنعتی و یکی از سیماهای معروف و فعالین مدنی شهر سقز

١٠_ ماموستا ملا حسن محمودی پیش نماز روستای کانی نیاز

از سویی دیگر روز بیست و ششم اسفندماه سال ١٣٩٥، چهار تن از جوانان روستای “خلیفلیان” از توابع بخش مرکزی نقده پس از بازداشت، به مکان نامعلومی انتقال یافتند.

هویت بازداشت‌شدگان که میانگین سنی کمتر از ٢١ سال دارند عبارتند از:

1- کیان کریمی فرزند هادی

2- کیان اورامه فرزند سعید

3- محمد ذبیحی فرزند علی

4-  رضا سوفی‌احمدی فرزند صادق

همچنین عصر روز دوشنبه 30 اسفندماه 1395 شمسی، نیروهای  اطلاعات مریوان با یورش به روستای “نی” از توابع این شهرستان، یکی شرکت کنندگان در مراسم نوروزی این روستا را بنام  آریز دانش، دانشجوی پیام نور مریوان و اهل روستای “بیلو” که دانشجو و فعال دانشجوئی دانشگاه پیاو نور مریوان نیز می باشد را پس از یورش و ضرب و شتم و هتاکی دستگیر نموده اند.

گزارشات موثق خبرنگار مروفایتی حاکی از آن است که بر اثر ضرب و شتم نیروهای اطلاعات یک پای آریز دانش بشدت دچار شکستگی شده است.

نیروهای اطلاعات مریوان پس از دستگیری این جوان کورد، وی را به بیمارستان انتقال داده اند اما وی تحت مراقبت شدید پلیسی قرار داشته و ممنوع الملاقات می باشد.

بنا بر گزارش ارسالی، شدت شکستگی پای این شهروند کورد بحدی بوده است که پزشکان ناچار به انجام عمل جراحی بر روی پای وی بوده اند.