سازمان بین‌المللی جبران خواستار ازادی زینب جلالیان شد

0
1068

مروفایتی: بر اساس گزارش رسیدە بە جمعیت حقوق بشر کوردستان ، زینب جلالیان زندانی سیاسی کورد محکوم به حبس ابد در ایران در نهمین سال حبس خود در زندان خوی بسر می‌برد. کلارا فرستمن مدیر سازمان بین المللی جبران، در یک جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، بار دیگر پرونده زینب جلالیان را مطرح کرده و خواهان آزادی او شده است.

مدیر سازمان بین المللی جبران با حضور در نشستی که به مناسب بیست و‌پنجمین سالگرد آغاز کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل، در ژنو برگزار شده بود، پرونده زینب جلالیان را بار دیگر مطرح کرد.

کلارا فرستمن با تاکید بر اینکه سازمان ملل، حکم به غیرقانونی بودن بازداشت زینب جلالیان داده است، خواستار گردن نهادن دولت‌ ایران به این حکم شد.

پیشتر نیز طی سال جاری، سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا زینب جلالیان را فورا آزاد کند و تمامی اقدامات لازم برای جبران خسارات تحمیل شده بر او را بدون تاخیر و براساس ضوابط ‌بین‌المللی انجام دهد اما تاکنون جمهوری اسلامی هیچگونه اعتنایی به این درخواستها ننموده است.

سازمان عفوبین‌الملل نیز زینب جلالیان، زندانی سیاسی کورد را به عنوان زندانی سال انتخاب برگزیده است. انتخاب این دختر زندانی سیاسی کورد ٣٤ ساله به عنوان تنها نماینده از زندانیان سیاسی ایران در آستانه دهم دسامبر، روز جهانی حقوق ‌بشر، صورت می‌گیرد.

شعبه سازمان عفو بین‌الملل در سوئد از عموم مردم خواسته تا در مقابل وضعیت وخیم زینب جلالیان سکوت نکنند. در همین زمینه ویدئویی نیز از برخی هنرمندان سوئد منتشر شده است که در آن خواهان آزادی این زندانی سیاسی شدەاند.
امنستی با راه اندازی کمپینی در رابطه با وضعیت وخیم زینب جلالیان زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد در ایران یادآوری کرده مأموران بازجو در شکنجه‌های متوالی سر او را بارها به دیوار کوبیدند که منجر به خونریزی در مغز و اختلال در بینایی او شد.

زینب جلالیان ، متولد سال ۱۳۶۱ خورشیدی از اهالی شهرستان ماکو می باشد که در سال ۱۳۸۶ در کرمانشاه دستگیر شد و در سال ١٣٨٦ به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کردی به اعدام محکوم شد. محکومیت وی در سال ۱۳۹۰ به حبس ابد کاهش یافت. از سال ۸۶ تاکنون در زندان به سر می‌برد و سنگین‌ترین حکم محکومیت (حبس ابد) را در میان زندانیان سیاسی زن دارد و با گذشت نه سال، اکنون بدون حق مرخصی در زندان خوی به سر میبرد.

محکومیت وی در حالی است که عمده فعالیت‌های زینب جلالیان، در زمینه آموزش٬ مددکاری و بهبود وضعیت زنان کورد بوده و خود او تاکید کرده که در طول مدت زمان حضورش در احزاب کردی، هیچ‌گونه فعالیت نظامی و مسلحانه نداشته است.