جلسه رسیدگی به اتهامات جدید آتنا دائمی برگزار شد

0
962

روز جاری، جلسه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی، فعال حقوق بشر زندانی، در پرونده جدید با شکایت سپاه پاسداران، در دادسرای شهید مقدس زندان اوین برگزار شد.

در این جلسه، تعدادی از اتهامات خانم دائمی حذف و پرونده از باب اتهامات “توهین به ماموران و ممانعت از اجرای حکم” مورد رسیدگی قرار گرفت.
در جلسه روز جاری بررسی اتهامات آتنا دائمی در پرونده جدید، اتهامات «توهین به رهبری، توهین به مسئولین و نشر اکاذیب» که پیش تر طرح شده بود از پرونده برداشته شد و تنها دو اتهام «توهین به مامورین هنگام بازداشت و ممانعت از اجرای حکم» در پرونده مانده است. این تغییر در پرونده درپی «احضار و شهادت دادن ماموران نیروی انتظامی، دفاعیه وکیل و انکار ویدئوی ضبط شده هنگام بازداشت» روی داده است.
یک منبع نزدیک به خانم دائمی در باره چگونگی کیفت این جلسه دادرسی به گزارشگر هرانا گفت: “قاضی از آتنا خواسته است دوباره شکایت خود را مطرح کند و وی نیز میگوید چرا وقتی احضاریه دارم ماموران سپاه با صورت پوشیده و دو روز زودتر مرا بازداشت و اقدام به استفاده از اسپری فلفل کرده اند. قاضی نیز گفته است باید برای این ادعاها اثباتی نیز وجود داشته باشد. از سوی دیگر مامور زن سپاه خودش در گزارش به ضرب و شتم آتنا اعتراف کرده است، به این صورت که مامور زن نوشته است میخواسته حکم را به آتنا نشان دهد و آتنا خواسته است حکم را پاره کند و او آتنا را مورد ضرب و شتم قرار داده است.”
این منبع همچنین در ادامه تاکید کرد: “در مورد اسپری فلفل نیز قاضی گفته شهادت اعضای خانواده که آن روز حضور داشته اند برای دادگاه کفایت می کند و می توانند برای ادای این شهادت مراجعه کنند. قاضی در مورد احضار اعضای خانواده دائمی نیز گفته است بایستی روز دوشنبه به آنجا بروند و حتما کفالت یا وثیقه نیز همراه داشته باشند. دیروز نیز پدر آتنا برای پیگیری شکایت خود به دادستانی رفته بود که پاسخ شنیده هنوز فرصت نکرده اند پیگیری کنند.”
پیش تر، این مدافع حقوق بشر زندانی با شرح اتهامات مطرح شده توسط سپاه ثارالله در پرونده جدید مفتوحه علیه خود «دفاعیه ای» سرگشاده  در مقابل آن نوشته بود. خانم دائمی در این نوشتار به رفتارهای غیرقانونی نیروهای بازداشت کننده خود و چگونگی پرونده سازی خلاف واقعیت آنان پرداخته است.
هرانا پیشتر گزارش کرده بود، صبح روز ۲۹ آذرماه ۹۵، آتنا دائمی در شعبه چهارم دادسرای شهید مقدس اوین با اتهامات «توهین به رهبری، نشر اکاذیب، توهین به مسئولین نظام، ممانعت از اجرای حکم قضایی و ضرب و شتم مامور حین انجام وظیفه» تفهیم اتهام شد.
خانم دائمی در این جلسه با رد اتهامات عنوان کرده است که شاکی این پرونده در همان روز بازداشت، او بوده است و این او بوده که شکایت کرده و بایستی به شکایت وی رسیدگی می شده است چراکه تاریخ حکم بازداشت آنها برای چند روز بعد بوده است.
بعد از این توضیحات، بازپرس پرونده به وی فیلم هنگام بازداشتش را نشان داده است. در این فیلم آتنا دائمی و اعضای خانم خانواده اش حجاب نداشته و مامورین سپاه ثارالله بدون اجازه در بدو ورود به خانه اقدام به فیلمبرداری کرده بودند.
یک منبع مطلع در این باره به گزارشگر هرانا گفته بود “این اقدام نیز مورد اعتراض شدید خانم دائمی قرار گرفته و اعلام می کند برای این فیلمبرداری غیرقانونی نیز شکایت خواهد کرد. بعد از اعتراض این زندانی بازپرس پرونده فیلم را جمع کرده و گفته است: تو فکر کن ما اصلا فیلم نگرفته ایم!”
آتنا دائمی ضمن اعلام اینکه در مورد این فیلم از شکایتش صرف نظر نخواهد کرد، تاکید کرده در همین فیلم نیز مشخص است مامورین داخل خانه بوده و هیچ ممانعتی بعمل نیامده، تنها اعتراض آنها به تاریخ حکم بازداشت بوده است.
لازم به یادآوری است، ساعت ۸ صبح روز ششم آذر ۹۵، آتنا دائمی فعال مدنی جهت تحمل ۷ سال حکم حبس در منزل پدری‌اش «با خشونت و تهدید» توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی از ماموران بازداشت کننده‌‌اش شکایتی را نیز از همان روز بازداشت در دست پیگیری دارد.
وی در نامه‌ای سرگشاده از زندان با بیان اینکه توسط مامور زن مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مامور مرد قرارگاه ثارالله سپاه تهران هم اقدام به استفاده از اسپری فلفل نموده، خبر از شکایت خود از آن‌ها داد. خانم دائمی در این نامه اجمالا روند بازداشتش را شرح داده بود. او در این نامه تاکید کرده که در راه زندان توسط این مامورین تهدید به پرونده سازی شده و به او گفته‌اند “آشی برایت می‌پزیم که دیگر فکر بیرون آمدن از زندان را از سر بیرون کنی”.
آتنا دائمی ۲۹ ساله، بیست‌و‌نهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
این فعال مدنی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفند ٩٣ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده به نام‌های امید علی شناس، ئاسو رستمی و علی نوری مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد.
پیش‌تر، قاضی دادگاه تجدید نظر با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه موافقت و پس از شانزده ماه بازداشت موجب آزادی این فعال مدنی در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه سال گذشته از بند زنان زندان اوین شد.
در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران توسط قضات قمی‌زاده و حوزوان برای چهار فعال مدنی حکم این فعال مدنی به ۷ سال تقلیل یافت.
بر اساس حکم صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برای چهار فعال مدنی؛ آتنا (فاطمه) دائمی، امید علی‌شناس، ئاسو رستمی و علی نوری، به ترتیب احکام حبس دادگاه بدوی آن‌ها از ۱۴، ۱۰، ۷ و ۷ سال حبس به ۷، ۷، ۲ و ۲ سال حبس کاهش یافت.