گزارشگران بدون مرز: ایران در مقام پنجم تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در جهان

0
1052

مروفایتی: سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه، ایران در مقام پنجم جدول جهانی تعداد روزنامه‌نگاران زندانی قرار دارد.

 پس از ترکیه، کشورهای چین، سوریه، مصر و ایران نزدیک به دو سوم روزنامه‌نگاران زندانی را در خود جای داده‌اند.

این سازمان روز سه‌شنبه اعلام کرد که تعداد روزنامه‌نگاران بازداشتی در جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۴۸ تن افزایش یافته است، یعنی افزایشی شش درصدی؛ این تعداد شامل وبلاگ‌نویس‌ها و شهروند‌ـ‌خبرنگاران هم می‌شود.

همچنین درصد روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در زندان افزایشی ۲۲ درصدی داشته است.

در این ارتباط، کریستف دلور، دبیرکل گزارشگران بدون مرز، در بیانیه‌ای افزایش تعداد روزنامه‌نگاران بازداشتی در جهان را «شوکه‌کننده» توصیف کرد.

به گفته گزارشگران بدون مرز، تعداد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران زن که طی سال جاری در کشورهای مختلف جهان زندانی شده‌اند، به ۲۱ تن رسیده است.

در گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز به موضوع به گروگان گرفته شدن روزنامه‌نگاران نیز اشاره شده است؛ به گفته این سازمان، ۵۲ خبرنگار در جهان به گروگان گرفته شده‌اند.

این سازمان با اعلام این که گروگان‌گیری خبرنگاران در سال جاری میلادی، رشدی ۳۵ درصدی داشته اضافه کرد: «عراق و سوریه خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران در جهان هستند.»

بر اساس این گزارش، گروه حکومت اسلامی، داعش، به تنهایی ۳۶ تن از این گروگان‌ها را در اختیار دارد.

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود خواستار «معرفی یک گزارشگر ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد برای امنیت روزنامه‌نگاران» شد و اشاره کرد که تاکنون قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل برای امنیت خبرنگاران و مبارزه با مصونیت از مجازات «نتیجه‌ای رضایت‌‌بخش» نداشته است.