دستگیری یک شهروند کورد بوکانی و تهدید خانواده ی وی

0
947

مروفایتی: بر اساس گزارش رسیده به مروفایتی، یک شهروند بوکانی به نام “جمال یوسفی”، 3 آذرماه 1395 شمسی، در منزل مسکونی اش توسط نیروهای اطلاعات رژیم در این شهرستان بازداشت و به اداره اطلاعات شهرستان ارومیه منتقل شده است.

یک منبع مطلع در این باره به “مروفایتی” گفت: “جمال پس از 5 روز شکنجه و تعذیب در اداره اطلاعات ارومیه و سلول انفرادی، قرار است به زندانی مرکزی ارومیه منتقل شود”.

این منبع همچنین افزود: “شب سوم آذرماه، ماموران اداره اطلاعات به منزل جمال یوسفی یورش برده اند و اقدام به تهدید و اذیت خانواده وی نموده و سپس وی را به جرم همکاری و عضویت در یکی از احزاب کوردی مخالف رژیم، دستگیر نموده اند”.

پس از دستگیری نامبرده، اداراه اطلاعات چندین بار اقدام به تهدید خانواده یوسفی نموده و به آنها نسبت به انتقال و درز اخبار مربوط به بازداشت و دستگیری فرزندشان هشدار داده اند.

اداره اطلاعات همچنین به صورت کتبی نیز از خانواده رسولی در این باره تعهد اخذ نموده اند و نسبت به عواقب پخش و انتشار اخبار مربوطه به آنان هشدار داده اند و به آنها گفته اند که در این صورت شما خود مسئول عواقب این امر برای فرزندتان خواهید بود.

جمال رسولی طی این مدت از حق داشتن وکیل محروم بوده است و تاکنون نیز دادگاهی نشده است.

تاکنون هیچ اطلاع موثقی از وضعیت جسمی و روحی این شهروند کورد در دسترس نمی باشد.

بر طبق آمارهای ثبت شده نزد مروفایتی، و بر اساس گزارش ماهیانه آن، طی آبان ماه 1395 شمسی 8 تن از شهروندان کورد توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، بازداشت و دستگیر شده اند، خبرهای تایید نشده ای هم از دستگیری شماری از جوانان در روستاهای بوکان و سقز در دست می باشد.

– روز چهارشنبە ٥ آبان‌ماه 1395 شمسی، یک مهندس معماری بوکانی بەنام “ریبوار قزلجی” پس از احضار بە ادارە اطلاعات بوکان بازداشت شد.[vii]

– بازداشت و شکنجه یک جوان کورد سقزی به مدت یک هفته در اداره اطلاعات[viii]

– بنا بر گزارش خبرنگار مروفایتی، یک شهروند کورد اهل مهاباد که 24 مهرماه 1395 شمسی توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است، تاکنون وضعیت و سرونوشت وی نامعلوم است.[ix]

– سرنوشت دو شهروند اهل شهرستان نقده کە ١٠ روز شنبە ٨ آبان‌ماه 1395 شمسی از سوی نیروهای اطلاعات رژیم بازداشت شدەاند با گذشت 10 روز از دستگیریشان همچنان مبهم است.[x]

– ضرب و شتم و بازداشت یک شهروند کورد در بوکان[xi]

–  دو برادر بوکانی بنام های«مصطفی شیخی و دیاکو شیخی» که روز شنبه ۱۵ آبانماه ١٣٩٥ خورشیدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدە بودند، روز چهارشنبه ۲۶آبان به اطلاعات ارومیه منتقل شدند.[xii]