تقاضای کمپین مشترک عفو بین الملل و موسیقی‌دان‌های ایرانی برای آزادی هنرمندان زندانی

0
1007

مروفایتی: سازمان عفو بین الملل و هنرمندان گروه موسیقی «کیوسک» تواما در کمپینی مشترک از تمامی هنرمندان جهان دعوت بعمل آورده اند تا با «هشتگ #آزادی هنرمندان» از حکومت ایران بخواهند هنرمندان زندانی در این کشور و از جمله مهدی رجبیان موسیقی دان و حسین رجبیان فیلمساز، دو برادر هنرمند زندانی در اعتصاب غذا را بالفور و بدون هرگونه قیدوشرطی آزاد کند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 18 آبانماه 1395 شمسی، کمپین مشترک سازمان عفو بین الملل و موسیقی‌دان‌های ایرانی، به منظور آزادی هنرمندان زندانی در ایران آغاز به کار نموده است.

در بیانیه این کمپین آمده است: “برادران هنرمند مهدی رجبیان موسیقی دان و حسین رجبیان فیلمساز، در حال حاضر مشغول تحمل حکم سه سال حبس خود در زندان اوین هستند. آن‌ها در سال ۲۰۱۵ در یک محاکمه پرهیاهو و ناعادلانه در دادگاه انقلاب تهران با اتهاماتی از قبیل «توهین به مقدسات اسلامی و فعالیت غیرقانونی سمعی و بصری» محکوم شدند. در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۶ آن‌ها دومین اعتصاب غذای خود در اعتراض به این حکم حبس را آغاز کرده اند.”

در ادامه این بیانیه می‌افزاید: “هنرمند سوم، کیوان کریمی با اتهام «توهین به مقدسات اسلامی» به ۶ سال حبس محکوم شده است که مربوط به فعالیت هنری اش بوده و در خطر قریب الوقوع زندانی شدن قرار دارد.”

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل در رابطه با زندانی نمودن هنرمندان در ایران گفته است: “بیان عقیده از طریق هنر جرم نیست و این شرم‌آور است که مقامات ایرانی، زندانی کردن هنرمندان و موسیقی دان‌ها را تنها به این دلیل از سر گرفته‌اند. مهدی و حسین رجبیان زندانیان عقیدتی هستند که نبایستی یک دقیقه هم پشت میله‌های زندان نگهداری شوند. مقامات ایران بایستی دستور آزادی فوری و بی قیدوشرط آنان را صادر کنند.”